Αρχιτεκτονική

Λίγα λόγια για την Αρχιτεκτονική

Η Αρχιτεκτονική για άλλους θεωρείται Τέχνη και για άλλους Επιστήμη. Ο Παναγιώτης Τουρνικιώτης, αρχιτέκτονας και καθηγητής θεωρίας της αρχιτεκτονικής στη Σχολή Αρχιτεκτόνων του Εθνικού Μετσόβιου Πολυτεχνείου εξηγεί ότι δεν υπάρχει ένας ορισμός για την Αρχιτεκτονική.  Όπως γράφει: «Ο Ελβετός  Hannes Meyer  λέει  πως  “αρχιτεκτονική είναι η τέχνη της οικοδομικής” και ο Άγγλος John Ruskin πως “αρχιτεκτονική  είναι  η  διακόσμηση  μιας  κατασκευής,”  ο  Αυστριακός  Richard Neutra  πιστεύει  πως  είναι  “ένας καθρέφτης, γιατί αντανακλά ένα ολόκληρο φάσμα της ανθρώπινης συμπεριφοράς,” ο  Γαλλο‐Ελβετός Le Corbusier την ερμηνεύει ως “σοφό, σωστό και καταπληκτικό παιχνίδι των  μορφών  κάτω  από  το  φώς”  και  ο  δικός  μας  Άρης  Κωνσταντινίδης  επιμένει  πως  “αρχιτεκτονική  δεν  γίνεται  μόνο  από  τους  αρχιτέκτονες.”  Όσο  προσωπική  και  αν  είναι  η  επιλογή  αυτή,  οι  38  ορισμοί  αποτελούν  χαρακτηριστικό  δείγμα  του  τρόπου  με  τον  οποίο  αντελήφθησαν  την  αρχιτεκτονική  όλοι  αυτοί  οι  σπουδαίοι  άνθρωποι.  Και  αναδεικνύουν  ταυτοχρόνως  τις  διαφορές  που  τους  χωρίζουν  και  την  πολύπλευρη προσέγγιση ενός  τόσο  δύσκολου και πολυσύνθετου ‐ για να περιγραφεί με λίγα λόγια ‐ αντικειμένου.

Η βίλα Σαβουά (Villa Savoye, 1929-1931) στο προάστιο Πουασύ του Παρισιού θεωρείται πως συνοψίζει περισσότερο ικανοποιητικά τα πέντε σημεία της αρχιτεκτονικής του Le Corbusier, όπως τα είχε εκθέσει ο ίδιος στο περιοδικό L'Esprit Nouveau

Ασχέτως ορισμού, οι σπουδές Αρχιτεκτονικής, οικοδόμησης και σχεδιασμού φημίζονται για την εκπαίδευση που παρέχουν στους φοιτητές να φαντάζονται, να σχεδιάζουν και να κατασκευάζουν το περιβάλλον στο οποίο ζούμε, από τους δρόμους μέχρι και τα κτίρια του μέλλοντος. Ο όρος Αρχιτεκτονική χρησιμοποιείται συνηθέστερα για να περιγράψει υλικές δομές, όπως κτίρια, ωστόσο περιγράφει και τους τεχνικούς κανόνες του σχεδιασμού αυτών των κτιρίων, καθώς και τη μέθοδο κατασκευής τους.

Αν κάποιος έχει ανεπτυγμένη ικανότητα στο σχέδιο, και μαθαίνει να είναι εξοικειωμένος με το να σχεδιάζεις χωρίς χάρακα και να σκέφτεται και να σχεδιάζει τρισδιάστατα, τότε η Αρχιτεκτονική είναι μία καριέρα που ίσως του ταιριάζει. Θα πρέπει να δώσει εξετάσεις ώστε να αποδείξει τις ικανότητες που διαθέτει ήδη στο σχέδιο· φυσικά πρόκειται να αναπτύξει εξειδικευμένες ικανότητες που χρειάζονται για το αρχιτεκτονικό σχέδιο στο πανεπιστήμιο, οπότε δεν απαιτείται να έχει εξ αρχής τελειοποιήσει την τεχνική του. Όμως θα πρέπει να είσαι σε θέση να δώσει εξετάσεις και να φανεί πως το σχέδιό του έχει την προοπτική να εξελιχθεί.

Γιατί όμως είναι σημαντική η Αρχιτεκτονική; Αν κοιτάξει κανείς γύρω του θα δει την απάντηση, αφού περιβάλλεται από την Αρχιτεκτονική, δηλαδή τα κτίρια και το σχεδιασμένο περιβάλλον -με όρια το βυθό του ωκεανού, την ατμόσφαιρα, και μερικά ολοένα μειούμενα σημεία της επιφάνειας της γης. 

Η Αρχιτεκτονική αντανακλά την εποχή και τα πολιτισμικά συμφραζόμενα. Όταν διδάσκεται κανείς για τους αρχαίους πολιτισμούς, το πρώτο πράγμα το οποίο αναδεικνύουν οι άνθρωποι είναι η Αρχιτεκτονική τους, διότι αποτελεί την κατ' εξοχήν έκφραση του ποιοι ήταν. Αν δει κανείς τον Παρθενώνα, θα αποκτήσει μια καλή αίσθηση του πώς αντιμετώπιζαν οι αρχαίοι Έλληνες το πολίτευμά τους, τη θρησκεία τους, και τα χαρακτηριστικά του εδάφους από όπου έπαιρναν τα οικοδομικά τους υλικά.

Ο σχεδιασμός και η υλοποίηση της αρχιτεκτονικής απαιτούν χρόνο, χρήμα, και συνεργασία διαφόρων επαγγελματιών όπως χρηματοδότες, κρατικούς αξιωματούχους, οικοδόμους, αρχιτέκτονες, και άλλους. Οι αρχιτέκτονες συνεργάζονται με δεκάδες αν όχι εκατοντάδες ή ακόμη και χιλιάδες ανθρώπους ώστε να δώσουν μορφή στα κτίριά τους, και σε όλη αυτή την ανθρώπινη αλυσίδα μεταδίδεται ένα σύνολο από βαθύτερες και πολυτιμότερες αξίες, αξίες που προσδιορίζουν με ακρίβεια το πώς οι πολιτισμοί βλέπουν τον εαυτό τους και τον κόσμο, καθώς και το πώς οι άνθρωποι βλέπουν και αλληλεπιδρούν ο ένας με τον άλλο. 

Το κτίριο Seagram στο Μανχάταν της Νέας Υόρκης, (375 Park Avenue), είναι ένας από τους εμβληματικούς ουρανοξύστες της πόλης (National Register of Historic Places), αποτελεί παράδειγμα λειτουργικής αισθητικής και μοντέρνας "επιχειρηματικής" αρχιτεκτονικής. Ο σχεδιασμός του έχει εμπνεύσει εκατοντάδες κτίρια σε όλο τον κόσμο, συμπεριλαμβανομένου του Πύργου των Αθηνών.

Η Αρχιτεκτονική συνδυάζει πρακτικές δεξιότητες και ακαδημαϊκή μελέτη, γεγονός που την καθιστά ιδιαίτερα ενδιαφέρουσα. Αναπόσπαστο στοιχείο ενός προγράμματος σπουδών είναι η ανάπτυξη πρακτικών δεξιοτήτων σχεδιασμού, οπότε μεγάλο μέρος του χρόνου ενός φοιτητή πιθανότατα το καταλαμβάνουν εργασίες που γίνονται στο στούντιο και διδασκαλία που περιστρέφεται γύρω από είδη σχεδιασμού που κυμαίνονται από λεπτομέρειες κτιρίων έως ολόκληρες πόλεις. Πέρα από το να διδάξει τον φοιτητή να σκέφτεται ορθά σε σχέση με την Αρχιτεκτονική, τον βοηθά να αναπτύξει τη ζωγραφική και τη δεξιοτεχνία του, και επίσης του καλλιεργεί αποτελεσματικές μεθόδους σχεδιασμού. Ακόμα, ένας φοιτητής θα αποκομίσει επιπλέον δεξιότητες όπως η κατασκευή μακετών και το ψηφιακό σχέδιο. 

Επίσης, στην Αρχιτεκτονική υπάρχουν πολλά πράγματα που πρέπει να λαμβάνει κανείς υπόψη του, κάτι που σημαίνει πως πέρα από το σχεδιασμό, ο φοιτητής μαθαίνει για πράγματα όπως η δομική τεχνική, η κατασκευή, τα οικοδομικά υλικά και ούτω καθεξής. Μπορεί επίσης να μελετήσει πιο εξειδικευμένα πεδία όπως η περιβαλλοντικά βιώσιμη αρχιτεκτονική, ο πολεοδομικός σχεδιασμός, η τεχνολογία και η συντήρηση. Ορισμένα προγράμματα σπουδών περιλαμβάνουν τη διδασκαλία των δεξιοτήτων επίβλεψης μιας οικοδομής.

Παρόλο που ένα πρόγραμμα σπουδών αρχιτεκτονικής συνήθως τείνει να εστιάζει κυρίως στις πρακτικές δεξιότητες, ο κλάδος απαιτεί και αρκετή θεωρητική σκέψη. Έτσι, ένας φοιτητής αναπτύσσει γνώσεις πάνω στην ανθρώπινη φύση και το πώς βιώνεται ο χώρος, καθώς επίσης και στις βασικές αρχές του περιβαλλοντικού σχεδιασμού και του πώς προσαρμόζεται η Αρχιτεκτονική σε διαφορετικά περιβάλλοντα, όπως αγροτικές ή αστικές περιοχές. Κάθε πανεπιστήμιο δίνει σε διαφορετικό βαθμό έμφαση στη μελέτη της Ιστορίας της Αρχιτεκτονικής, αλλά αυτή περιλαμβάνεται με βεβαιότητα είτε σε μεγαλύτερο είτε σε μικρότερο βαθμό στο πρόγραμμα σπουδών. 

Επιπλέον, υπάρχει αρκετός αυτοσχεδιασμός στην Αρχιτεκτονική, κάτι που είναι πολύ ενδιαφέρον. Αντίθετα με τους φοιτητές των θετικών επιστημών που πρέπει να παραμείνουν προσηλωμένοι στη σύνταξη εργαστηριακών αναφορών, και με τους φοιτητές των θεωρητικών επιστημών που έρχονται αντιμέτωποι με άφθονες αναλύσεις κειμένων, οι φοιτητές της Αρχιτεκτονικής ενθαρρύνονται να στραφούν προς την καινοτομία. Ο φοιτητής είναι ελεύθερος να κάνει ό,τι θεωρεί καλύτερο ώστε να γίνουν κατανοητές οι ιδέες του.

Αν κάποιος απολαμβάνει την πρόκληση της επίλυσης προβλημάτων, τότε ίσως η δουλειά του αρχιτέκτονα του ταιριάζει απόλυτα. Οι αρχιτέκτονες λύνουν διαρκώς προβλήματα -είναι μια πρόκληση το να λάβει κανείς υπόψη του όλες τις ανάγκες, τα στοιχεία σχεδιασμού, τα δομικά στοιχεία, και τα αισθητικά στοιχεία ενός κτιρίου. «Η αρχιτεκτονική Σχολή σε διδάσκει πώς να παίρνεις ένα σωρό δεδομένα και πληροφορίες και να τα επεξεργάζεσαι ώστε να τα αξιοποιήσεις στο σχεδιασμό ενός κτιρίου ή στην επίλυση ενός προβλήματος», γράφει ο Michael Risica στο περιοδικό Young Architect. 

Αν κάποιος αναζητά ένα αντικείμενο στον οποίο δεν θα μείνει ποτέ του στάσιμος, τότε πρέπει να ξέρει ότι η Αρχιτεκτονική είναι ένας τομέας που εξελίσσεται και αλλάζει διαρκώς. Οι ειδήμονες αρχιτέκτονες λένε: «Εκεί έξω υπάρχουν διαρκώς εξελισσόμενα υλικά και μέθοδοι κατασκευής, και εμείς ως επαγγελματίες απαιτείται να ικανοποιήσουμε στο μέγιστο βαθμό τις απαιτήσεις του κοινού (ως προς την απόδοση ενός κτιρίου, την κατανάλωση ενέργειας, τη χρήση ανακυκλωμένων υλικών, κλπ). Οι αρχιτέκτονες δημιουργούν νέα πρότυπα σχεδιασμού που καθορίζουν το πώς εκτελούνται οι σύγχρονες κατασκευές. Η Αρχιτεκτονική είναι ένα από τα λίγα επαγγέλματα που δεν είναι ποτέ στατικά». 

Η βιβλιοθήκη του Πανεπιστημίου Κύπρου. Έργο του αρχιτέκτονα Jean Nouvel.

Βέβαια, πέρα όμως από το να κατασκευάζουν κτίρια και χώρους διαβίωσης, οι αρχιτέκτονες βρίσκονται στην πρώτη γραμμή της μάχης του σχεδιασμού λύσεων για την κλιματική κρίση. Τελευταία, τους αρχιτέκτονες απασχολούν ολοένα και περισσότερο περιβαλλοντικοί και κοινωνικά υπεύθυνοι τρόποι και υλικά κατασκευής. Συχνά γίνεται λόγος για “πράσινη κατασκευή”.  Ο Steven Holl, ανερχόμενος αρχιτέκτονας, λέει πως όταν σκέφτεται αυτού του είδους τα κτίρια και τους περιορισμούς τους πρέπει να λάβει υπόψη του πολλούς παράγοντες. Όπως εξηγεί, «Ο χώρος, η γεωμετρία, το φως πρέπει να παραμείνουν ο κύριος στόχος της αρχιτεκτονικής, την ίδια στιγμή που το τεχνικό κομμάτι της κατασκευής αποσκοπά σε μια αρχιτεκτονική μηδενικών ρύπων και απόλυτα πράσινη. Αλλά αυτή η ισορροπία ανάμεσα στην ποίηση της αρχιτεκτονικής από τη μια και στην πράσινη κατασκευαστική τεχνική από την άλλη είναι κρίσιμη». 

Τα κτίρια και το οικοδομημένο περιβάλλον είναι η πιο μεγάλη πηγή εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα που οδηγούν στην καταστροφική κλιματική αλλαγή. Η κλιματική αλλαγή είναι λοιπόν κι ένα πρόβλημα κτιριακού σχεδιασμού, και οποιοδήποτε μεγαλόπνοο πράσινο σχέδιο με σκοπό να την αντιμετωπίσει θα απαιτήσει λεγεώνες από αρχιτέκτονες που θα αναλάβουν το εγχείρημα. Αυτό θα σημαίνει τόσο την αύξηση της κατασκευής κτιρίων που θα απαιτούν να είναι λειτουργικά και πράσινα. 

Η διαδικτυακή έκδοση των Times στο Ηνωμένο Βασίλειο είχε δημοσιεύσει πριν χρόνια ένα πολύ ενδιαφέρον άρθρο που βάζει τον αναγνώστη σε σκέψεις για τους κινδύνους του να διαλέξει κανείς την Αρχιτεκτονική. Ο τίτλος του είναι «Ποιος θα ήθελε να είναι φοιτητής Αρχιτεκτονικής;» Πραγματικά ένα πολύ ενδιαφέρον ανάγνωσμα. Σε αυτό το άρθρο, ο Tom Dyckhoff αναπτύσσει με λεπτομέρειες τα προβλήματα που αντιμετωπίζουν οι αρχιτέκτονες μετά την αποφοίτησή τους από τη σχολή. Η Αρχιτεκτονική είναι ένας τομέας υψηλού κύρους. Βλέπουμε παντού γύρω μας τα κτίρια που αποτελούν υλοποίησή της. Είναι μια “κουλ” επιλογή καριέρας. Αλλά δεν υπάρχει αρκετή ζήτηση για Αρχιτέκτονες. Εξαιτίας της τωρινής ύφεσης της οικοδομής οι μισθοί έχουν πέσει, και είναι αισθητά χαμηλότεροι από εκείνους των τομέων της Ιατρικής ή της Οδοντιατρικής. Όμως αν κάποιος αγαπάει αυτό που κάνει και είναι εργατικός, μία λαμπρή καριέρα τον περιμένει. 

Τέλος, οι αρχιτέκτονες είναι σε θέση να κάνουν εκείνο που αγαπούν μέχρι το τέλος της ζωής τους. Αν υποθέσουμε πως αυτό που αγαπά κανείς είναι η Αρχιτεκτονική, μοιάζει να μην υπάρχει κανένα εμπόδιο στο να συνεχίσει ένας επαγγελματίας να κάνει εκείνο που αγαπάει ακόμη και μετά την ηλικία της συνταξιοδότησης. Πολλοί από τους σύγχρονους μεγάλους αρχιτέκτονες διευθύνουν ακόμη τα πολύ επιτυχημένα αρχιτεκτονικά τους γραφεία μετά την ηλικία συνταξιοδότησης. Ο Frank Gehry είναι ενεργός και αναλαμβάνει οικοδομικά εγχειρήματα στα 87 του, ο Norman Foster ηγείται ανάμεσα σε πάνω από 140 συνεταίρους στην εταιρία του στα 81 του χρόνια, και η εκλιπούσα Zaha Hadid κέρδισε το Βασιλικό Χρυσό Μετάλλιο της RIBA στα 65 της. Και το πιο εντυπωσιακό παράδειγμα, ο Oscar Niemeyer ασχολούνταν με το συνηθισμένο του έργο μέχρι το θάνατό του, δέκα ημέρες πριν τα εκατοστά πέμπτα του γενέθλια. 

Το εργοστάσιο της BMW στη Λειψία, όπου η γραμμή παραγωγής περνάει μέσα από τα γραφεία της Διοίκησης. Έργο της αρχιτέκτονα Zaha Hadid.

Γιατί έχει ενδιαφέρον να σπουδάσει κάποιος Αρχιτεκτονική 

«Εμείς διαμορφώνουμε τα κτίριά μας. Στη συνέχεια, αυτά διαμορφώνουν εμάς». Αυτή η φράση ανήκει στον Βρετανό πρωθυπουργό Ουίνστον Τσώρτσιλ και δείχνει το μεγαλείο και τη σπουδαιότητα της Αρχιτεκτονικής. 

Τρεις ακόμα λόγοι για να σπουδάσει κάποιος Αρχιτεκτονική:

Η φύση της Αρχιτεκτονικής: Οι αρχιτέκτονες επιδρούν αισθητά στις κοινότητες και τους κατοίκους τους, σχεδιάζοντας κέντρα αναψυχής, σχολεία, συγκροτήματα κατοικιών -όλα όσα χρειάζονται οι άνθρωποι για να ζήσουν και να μάθουν και να διασκεδάσουν. Ένας απόφοιτος Αρχιτεκτονικής θα ασχοληθείς με κάτι πραγματικά, αδιαμφισβήτητα σημαντικό. Από τη φύση της η Αρχιτεκτονική ενδιαφέρεται για το μέλλον, και οι αρχιτέκτονες εκπαιδεύονται στο να οραματίζονται τον κόσμο όχι όπως είναι, αλλά όπως θα μπορούσε να γίνει. 

Η δημιουργικότητα: Ο Αρχιτέκτονας είναι ενός είδους εφευρέτης. Όπως ένας εφευρέτης καταφέρνει να κατασκευάζει και να σχεδιάζει νέες επινοήσεις, ο αρχιτέκτονας σχεδιάζει νέα κτίρια. Η Αρχιτεκτονική είναι ένα επάγγελμα που προσφέρει μεγάλη ηθική ικανοποίηση. Αποκομίζει κανείς μια απίστευτη αίσθηση απόλαυσης όταν τα σχέδιά του από το χαρτί μετατρέπονται σε πραγματικά κτίρια. Στο πεδίο της Αρχιτεκτονικής ένας φοιτητής πρόκειται να γνωρίσει τη χαρά της δημιουργίας. Το να σχεδιάζει κανείς κτίρια είναι από μόνο του ένα δημιουργικό εγχείρημα που δίνει ικανοποίηση, αλλά ακόμη και πέρα από αυτό, η Αρχιτεκτονική ενθαρρύνει τον κάθε αρχιτέκτονα να έχει το δικό του ύφος που μπορεί να εκδηλώνεται μέσα και πέρα από τη δουλειά του.

Ευρείες γνώσεις: Η φοίτηση στη Σχολή της Αρχιτεκτονικής είναι δύσκολη, αλλά είναι επίσης ένα πολύ απολαυστικό και συναρπαστικό διάστημα στη ζωή ενός αρχιτέκτονα καθώς συνδυάζει ευρείες γνώσεις. Η γνώση και οι θεωρίες από άλλα πεδία τέμνονται στην εκμάθηση της Αρχιτεκτονικής, και μπορούν να ποικίλουν τόσο που να περιλαμβάνουν από τη φυσική και την τεχνολογία των υλικών ως τη φιλοσοφία και τα οικονομικά. Λόγω του ευρέος φάσματος γνώσεων που περιλαμβάνει η αρχιτεκτονική, πολλά προγράμματα σπουδών της προάγουν τη διεπιστημονική μάθηση για τους φοιτητές τους, γεγονός που σημαίνει πως είτε θα έχουν ένα ευρύ φάσμα θεμάτων ενσωματωμένο στα μαθήματα Αρχιτεκτονικής, είτε τους δίνεται η ευκαιρία να επιλέξει πολλά άλλα μαθήματα που εκτείνονται από τη μελέτη του περιβάλλοντος ως την πληροφορική. 

Να σημειωθεί ότι αυτή τη στιγμή στην Ελλάδα και την Κύπρο Αρχιτεκτονική μπορεί να σπουδάσει κανείς στα παρακάτω Ιδρύματα:

Ελλάδα:

Αρχιτεκτόνων Μηχανικών, Εθνικό Μετσόβιο Πολυτεχνείο

Αρχιτεκτόνων Μηχανικών, Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας

Αρχιτεκτόνων Μηχανικών, Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης

Αρχιτεκτόνων Μηχανικών, Πανεπιστήμιο Ιωαννίνων

Αρχιτεκτόνων Μηχανικών, Δημοκρίτειο Πανεπιστήμιο Θράκης

Αρχιτεκτόνων Μηχανικών, Πανεπιστήμιο Πατρών

Αρχιτεκτόνων Μηχανικών, Πολυτεχνείο Κρήτης

Κύπρος:

Αρχιτεκτονικής, Πανεπιστήμιο Κύπρου

Αρχιτεκτονική (BAArch), Πανεπιστήμιο Λευκωσίας

Αρχιτεκτονική (DipArch), Πανεπιστήμιο Λευκωσίας

Αρχιτεκτονική Πανεπιστήμιο Νεάπολις Πάφου

Δίπλωμα Αρχιτέκτονα Μηχανικού Frederick University
 

Επαγγελματικές προοπτικές 

Ένας αρχιτέκτονας έχει αρκετές επιλογές καριέρας από το να εργαστεί ή να ιδρύσει ένα αρχιτεκτονικό γραφείο, να εργαστεί σε δημόσια έργα ακόμα και να στραφεί σε πιο καλλιτεχνικές ενασχολήσεις. 

Αν σε κάποιον αρέσει η ιδέα να δουλεύει ως αυτοαπασχολούμενος, επιθυμεί να είναι ο ίδιος υπεύθυνος για το πρόγραμμά του, και ιδανικά να δουλεύει από το σπίτι, τότε μία σταδιοδρομία στην Αρχιτεκτονική του το επιτρέπει. 

Επίσης, οι απόφοιτοι μετά το πέρας των βασικών σπουδών τους είναι οι αρμόδιοι επιστήμονες που μελετούν και σχεδιάζουν τρόπους ορθής διαχείρισης του κτισμένου περιβάλλοντος. Εγγράφονται στο Μητρώο Εργοληπτικών Επιχειρήσεων, στο Μητρώο για έργα Αρχιτέκτονα Μηχανικού και στο Μητρώο Εμπειρίας Κατασκευαστών στην κατηγορία οικοδομικών έργων και έργων πρασίνου. Μπορούν επίσης να υπογράφουν μελέτες οικοδομικών και τοπογραφικών έργων. Για την ανάλυση, εκπόνηση και υπογραφή μελετών δημοσίων έργων πρέπει να αποκτηθεί Μελετητικό Πτυχίο από τη Γενική Γραμματεία Δημοσίων Έργων, 4 χρόνια μετά την απόκτηση Άδειας Ασκήσεως Επαγγέλματος. Ως εργολήπτες του δημόσιου τομέα οι αρχιτέκτονες χρειάζονται ανάλογο πτυχίο το οποίο μπορούν να αποκτήσουν από την προαναφερόμενη υπηρεσία, 3 χρόνια μετά την άδεια εξασκήσεως επαγγέλματος.

Ένας απόφοιτος Αρχιτεκτονικής διαθέτει επιπλέον τα εφόδια να αλλάξεις καριέρα στον κατασκευαστικό τομέα, αναλαμβάνοντας θέσεις όπως του project manager, του σχεδιαστή, του διαχειριστή ακίνητης περιουσίας, του ερευνητή, του πολεοδόμου.

Ωστόσο, το πτυχίο αποτελεί ταυτόχρονα άριστη προετοιμασία για ποικίλες καριέρες που σχετίζονται με το σχεδιασμό, ενώ παρέχει επιστημονικές και καλλιτεχνικές δεξιότητες που μπορούν να χρησιμοποιηθούν και σε κάποια άλλη καριέρα που απαιτεί πτυχίο. Όλο και περισσότερο, ορισμένοι απόφοιτοι αρχιτεκτονικής χρησιμοποιούν τις εύκολα εφαρμόσιμες και σε άλλα πεδία δεξιότητες που απέκτησαν σε άλλους σχετικούς με το σχεδιασμό τομείς, όπως ο κινηματογράφος, ο σχεδιασμός ιστοσελίδων, και ο σχεδιασμός επίπλων. 

Το επάγγελμα του αρχιτέκτονα είναι νομοθετικά κατοχυρωμένο και τα επαγγελματικά δικαιώματα των αρχιτεκτόνων περιγράφονται στο Άρθρο 4 του Προεδρικού Διατάγματος 99/2018, όπως αναλυτικά μπορεί κανείς να δει εδώ. 

Ειδικά τα τελευταία χρόνια, αρκετοί απόφοιτοι Αρχιτεκτονικής διεκδικούν μία καριέρα στο εξωτερικό. Άλλωστε ο σχεδιασμός έχει τη δική του γλώσσα που είναι παγκόσμια. Εδώ, μπορεί να δει κανείς την ισοτιμία επαγγελματικών δικαιωμάτων αρχιτέκτονα μηχανικού σε όλες τις χώρες της Ε.Ε. 

Τέλος, για μία σταδιοδρομία στην εκπαίδευση, οι πτυχιούχοι Αρχιτεκτονικής μπορούν να ενταχθούν στα σχολεία μετά από την συμμετοχή σε σχετικά διαγωνισμό ΑΣΕΠ (με μόρια ή με γραπτές εξετάσεις). Οι εν λόγω απόφοιτοι ανήκουν στον Κλάδο ΠΕ81 Πολιτικών Μηχανικών-Αρχιτεκτόνων. Οι υποψήφιοι πρέπει να έχουν, επιπλέον, πτυχίο παιδαγωγικών σπουδών, Α.Σ.ΠΑΙ.ΤΕ. ή πτυχίο που αντικαθιστά αυτό της Α.Σ.ΠΑΙ.ΤΕ. 

Αρχιτεκτονική

Σύλλογος Αρχιτεκτόνων Διπλωματούχων Ανωτάτων Σχολών (ΣΑΔΑΣ). Δείτε περισσότερα, εδώ.

Ελληνικό Ινστιτούτο Αρχιτεκτονικής. Δείτε περισσότερα, εδώ. 

Σύλλογος Αρχιτεκτόνων Κύπρου. Δείτε περισσότερα, εδώ

Architects' Council of Europe (ACE). Δείτε περισσότερα, εδώ. 

European Forum for Architectural Policies. Δείτε περισσότερα, εδώ.

Διεθνής Ένωση Αρχιτεκτόνων. Δείτε περισσότερα, εδώ.  

UMAR Union of Mediterranean Architects. Δείτε περισσότερα, εδώ. 

Δείτε ακόμα: 

Unique Minds GR: Σχολή Αρχιτεκτόνων Μηχανικών - ΕΜΠ. Περισσότερα, εδώ

ΕΟΠΠΕΠ: Αρχιτέκτονας. Περισσότερα, εδώ

Copyright @2020 eduguide.gr. ΑΠΑΓΟΡΕΥΕΤΑΙ η αναπαραγωγή και αναδημοσίευση, ολική, μερική ή περιληπτική, η κατά παράφραση ή διασκευή των κειμένων που περιέχονται στο website με οποιονδήποτε τρόπο χωρίς προηγούμενη γραπτή άδεια του eduguide.gr
Όλα τα μεταπτυχιακά στην Ελλάδα