Μάρκετινγκ και Διαφήμιση

Λίγα λόγια για το Marketing

 Η Αμερικανική Ένωση Marketing, το 1948, όρισε το Marketing ως ένα σύνολο επιχειρηματικών δραστηριοτήτων που κατευθύνουν τη ροή των αγαθών και των υπηρεσιών από τον παραγωγό στον τελικό καταναλωτή ή χρήστη. To Βρετανικό Ινστιτούτο Marketing έχει δώσει το δικό του ορισµό: «Το Μάρκετινγκ είναι η διαχειριστική διαδικασία µε την οποία εντοπίζονται, προβλέπονται και ικανοποιούνται οι απαιτήσεις των πελατών µιας επιχείρησης και των καταναλωτών ή χρηστών προϊόντων ή υπηρεσιών µε τρόπο επικερδή για την επιχείρηση». 

Ο Philip Kotler, ένας από τους πιο διάσημους θεωρητικούς του Marketing θεωρεί ότι είναι μια ανθρώπινη δραστηριότητα, που έχει σαν στόχο την ικανοποίηση των αναγκών και επιθυμιών των ανθρώπων μέσα από τη διαδικασία των συναλλαγών. Όπως έχει σημειώσει: «Το Marketing είναι μια διαδικασία κοινωνική και μάνατζμεντ με την οποία άτομα και ομάδες αποκτούν ό,τι χρειάζονται και επιθυμούν μέσω της παραγωγής, της προσφορά και της ανταλλαγής προϊόντων αξίας με άλλα», ενώ προσθέτει πως: «Το Marketing είναι ο καταλύτης για την οικονομική ανάπτυξη. Χωρίς μια φιλοσοφία και μια νοοτροπία που συνεχώς προβληματίζεται για τους καλύτερους τρόπους με τους οποίους μπορείς να δώσεις αξία στους πελάτες, δε μπορεί να υπάρξει πρόοδος. Πρόκειται για μια φιλοσοφία βελτίωσης των συνθηκών της ζωής και προσθήκη μιας δυναμικής διάστασης στην οικονομική ανάπτυξη».

Το Μarketing είναι απαραίτητο για όποιο πρόσωπο ή επιχείρηση θέλει να γίνει γνωστή. Από την Apple ως τη Unicef, η τέχνη της επικοινωνίας είναι το μυστικό της επιτυχίας για τα πιο πολλά εμπορικά σήματα στον κόσμο. Το Μarketing είναι ένα ιδιαίτερα ευρύ πεδίο, που συνδυάζει τη δημιουργικότητα με τις αναλυτικές δεξιότητες, ώστε να κατανοήσει ακριβώς τι κάνει έναν πελάτη να αντιδράσει θετικά, και πώς να τον προσεγγίσει. O Philip Kotler, Καθητητής στο Northwestern University των ΗΠΑ μέχρι το 2018, είναι ίσως ο πιο γνωστός συγγραφέας στο χώρο του Marketing. Το βιβλίο του "Marketing Management: Analysis, Planning, and Control", που δημοσιεύτηκε το 1967 έχει ξεπεράσει τις 15 εκδόσεις σήμερα, και θεωρείται το πιο συχνά χρησιμοποιούμενο εγχειρίδιο μεταπτυχιακού επιπέδου στο χώρο του Marketing. Χρησιμοποιείται από εκατοντάδες Πανεπιστήμια σε όλο τον κόσμο.

Το Marketing είναι μια δουλειά με πιο μακροπρόθεσμο, πιο δημιουργικό και πιο εστιασμένο στην έρευνα ορίζοντα. Περιλαμβάνει τη δημιουργία ενός εμπορικού σήματος, την αναγνώριση των αναγκών των πελατών, και την ανάπτυξη εκστρατειών προκειμένου να τους πείσει κανείς να ενεργοποιηθούν. Κι αφορά τη δημιουργία στοιχείων στα οποία κατόπιν θα βασιστεί η ομάδα των πωλήσεων ώστε να επιτύχει μια συμφωνία. 

Μπορεί να μην αφορά αποκλειστικά και μόνο τις πωλήσεις, όμως το Μarketing αφορά θεμελιωδώς το πώς να προάγει κανείς την αξία ενός προϊόντος ή μια υπηρεσίας. Αντλεί κανείς πληροφορίες από διάφορους τομείς όπως την ψυχολογία και την κοινωνιολογία, ώστε να προβλέπει τι πρόκειται να έχουν ανάγκη οι καταναλωτές, και έτσι αποκτά πλεονεκτική θέση στο παιχνίδι της αγοράς. Ένα πτυχίο στο Marketing δίνει ποικίλες δεξιότητες, και δημιουργεί τις προϋποθέσεις για μια καριέρα εφ' όρου ζωής.

Τι περιλαμβάνει ένα πρόγραμμα σπουδών στο marketing 

Ένα πρόγραμμα πτυχίου Μarketing προάγει διάφορες δεξιότητες. Ένας φοιτητής μπορεί να περάσει ένα πρωινό μαθαίνοντας υπολογισμούς ώστε να καταρτίσει έναν ετήσιο προϋπολογισμό, και το ίδιο απόγευμα να πρέπει να επινοήσει “έξυπνα” σλόγκαν για μια εκστρατεία. Πρέπει να είναι ευέλικτος και ανοιχτόμυαλος. Ένα πτυχίο Μarketing αναπτύσσει επίσης πολλές γνώσεις πάνω στον τομέα της σύγχρονης παραγωγής, οπότε το να διεξάγει ο φοιτητής τις δικές του έρευνες και να βρίσκεται σε συνεχή επαφή με ζωντανά case-studies θα είναι κάτι με το οποίο θα απασχοληθεί κατά τη διάρκεια των σπουδών του. 

Ακόμη, ο φοιτητής μαθαίνει να εργάζεται με ποικίλες μεθόδους και σε ποικίλα περιβάλλοντα. Οι παραδοσιακές διαλέξεις και τα σεμινάρια τον βοηθούν να κατακτήσει θεωρητικές γνώσεις. Αλλά παράλληλα οι παρουσιάσεις, οι ομαδικές εργασίες, τα case studies, και τα πραγματικά projects, βοηθούν να αποκτήσει πρακτικές γνώσεις. 

Στο πρώτο και δεύτερο έτος των σπουδών του, ο φοιτητής μπορεί να αποκτήσει σε βάθος γνώση των θεμελιωδών ζητημάτων του Μarketing, όπως είναι η ανάπτυξη μιας επωνυμίας, η έρευνα, το ψηφιακό κομμάτι, οι δημόσιες σχέσεις, και η κατάρτιση προϋπολογισμών. Το τρίτο και το τέταρτο έτος των σπουδών του προσφέρουν εξειδικεύσεις, που μπορεί να περιλαμβάνουν το διεθνές μάρκετινγκ, το μάρκετινγκ υπηρεσιών, τα events, ή τη διοίκηση. Συνήθως στα προγράμματα σπουδών, τα Πανεπιστήμια ζητούν και πρακτική άσκηση, κάτι  που είναι ιδιαίτερα σημαντικό για να μπει κάποιος στην αγορά εργασίας. 

Αποτελέσματα αναζήτησης στη Google, όπου το μεγαλύτερο μέρος της οθόνης καταλαμβάνουν διαφημίσεις που σχετίζονται με τον όρο της αναζήτησης. Η τεχνική αυτή διαφήμισης, ονομάζεται Sponsored Search, και το μέγεθος της αγοράς υπολογίζεται σήμερα πάνω από 150 δις Ευρώ, έχοντας ξεπεράσει σε μέγεθος την παγκόσμια αγορά τηλεοπτικών διαφημίσεων. Η επιλογή των keywords διαφήμισης, η κατανομή του προϋπολογισμού του πελάτη, και η συνεχής παρακολούθηση και προσαρμογή της διαφημιστικής καμπάνιας, αποτελεί καθημερινότητα για δεκάδες χιλιάδες επαγγελματίες του marketing σε όλο τον κόσμο.Οι σπουδές πάνω στο μάρκετινγκ πιθανότατα θα περιλαμβάνουν τη σύνταξη εργασιών και παρουσιάσεων, την παρακολούθηση διαλέξεων και σεμιναρίων, την παρακολούθηση ομιλιών από ανθρώπους των επιχειρήσεων, την πρακτική άσκηση και την εμπειρία στον κλάδο. 

Τα τμήματα είναι σύγχρονα και ανταποκρίνονται πλήρως στις ανάγκες και απαιτήσεις της ραγδαία εξελισσόμενης τεχνολογίας και της ψηφιακής οικονομίας. Ενδεικτιά στο Οικονομικό Πανεπιστήμιο Αθηνών μαθαίνει ασχολείται κανείς με θέματα όπως Ηλεκτρονικό Εμπόριο, Κοινωνικά Δίκτυα, Καινοτομία, Διαφήμιση στο Ίντερνετ, Ψηφιακή Επικοινωνία, Πωλήσεις, Διοίκηση Ποιότητας, Ηγεσία, Ανάπτυξη Προσωπικών Δεξιοτήτων, Επιχειρηματικότητα και  Διοίκηση Ανθρώπινου Δυναμικού αποτελούν βασικούς τομείς στους οποίους εκπαιδεύονται οι φοιτητές του Τμήματος. Ορισμένες διδακτικές ενότητες που μπορεί να διδαχθεί ένας φοιτητής Marketing είναι:

  • Η έρευνα αγοράς
  • Η διαφήμιση
  • Η καταναλωτική συμπεριφορά
  • Οι δημόσιες σχέσεις
  • Οι ποσοτικές μέθοδοι
  • Το ψηφιακό Marketing
  • Η δεοντολογία του Marketing
  • Η επιστήμη της λήψης αποφάσεων

Τέλος, ένα πρόγραμμα σπουδών στο Marketing μπορεί να βοηθήσει τον φοιτητή να αναπτύξει δεξιότητες στη θεωρία και στην πρακτική, στο πώς να αναγνωρίσει τις ευκαιρίες της αγοράς, στο πώς να προσδοκά και να αναπτύσσει την καταναλωτική ζήτηση και πώς να επικοινωνεί και να επηρεάζει τους πελάτες. Μπορείς επίσης να αναπτύξει χρήσιμες και σε άλλους κλάδους δεξιότητες στους υπολογισμούς, στην επικοινωνία, στο να σκέφτεται δημιουργικά και να επιλύει προβλήματα, Πολλές εταιρείες έχουν η καθεμιά το δικό της τμήμα Marketing, οπότε μπορεί κανείς να συναντήσει αποφοίτους Marketing σε όλο το φάσμα της οικονομίας, όχι μόνο στους κλάδους του Marketing και της Διαφήμισης αυτούς καθεαυτούς, αλλά και στη μόδα, τη βιομηχανία τροφίμων, τον τουρισμό, την εστίαση, τον αθλητισμό, την πληροφορική ακόμα και στην υγεία. 

Γιατί έχει ενδιαφέρον να σπουδάσει κάποιος Marketing

«Δεν είναι πια αρκετό να ικανοποιείς τους πελάτες σου. Πρέπει να τους ενθουσιάζεις». Αυτή η φράση ανήκει στον Philip Kotler, τον καθηγητή και θεωρητικό του Marketing και καταλαβαίνει κανείς ότι για να ενθουσιάσει κανείς τους πελάτες χρειάζεται μία καλή στρατηγική Marketing. 

Τρεις ακόμα λόγοι για να σπουδάσει κάποιος Marketing: 

Ποικίλα Ερεθίσματα: Το Marketing είναι μια επιστήμη που εστιάζει στις επιχειρήσεις, οπότε ο φοιτητής έρχεται σε επαφή με πολύ περισσότερα ερεθίσματα από την απλή δημιουργικότητα. Μαθαίνει πώς να καταρτίζει προϋπολογισμούς, να βρίσκει νέους πελάτες, να εισέρχεται στις διεθνείς αγορές, και να αποφασίζει για τις τιμές ή τα κέρδη.Οι αξιολογήσεις των πελατών είναι σήμερα ένα καινούριο κανάλι μάρκετινγκ για τις εταιρίες, αλλάζοντας σημαντικά τον τρόπο λειτουργίας και τις επιλογές προβολής ειδικά των εταιριών που προσφέρουν υπηρεσίες. Μια μικρή βελτίωση στις αξιολογήσεις τις εταιρίας μπορεί να αυξήσει σημαντικά τα κέρδη, και το τμήμα μάρκετινγκ χρειάζεται να συντονίσει τις προσπάθειες πολλών διαφορετικών τμημάτων της εταιρίας για να επιτευχθεί ο στόχος αυτός.

Απόκτηση χρήσιμων για κάθε τομέα δεξιοτήτων: Κατά την διάρκεια των σπουδών τους, οι φοιτητές αναπτύσσουν μία σειρά δεξιοτήτων απαραίτητες για την αγορά εργασίας, όπως επίλυση προβλημάτων, κριτική σκέψη, αποτελεσματική συνεργασία, λήψη αποφάσεων, ανάπτυξη ηγετικών δεξιοτήτων, δημιουργικότητα και ομαδικότητα. Για να πάρουν το πτυχίο τους απαιτείται να αναπτύξουν ισχυρές δεξιότητες στην παρουσίαση, την επιχειρηματολογία και την επικοινωνία, χρήσιμες σε κάθε δουλειά. 

Σύγχρονες σπουδές: Το Marketing είναι εδώ για να μείνει. Με την άνοδο της αγοράς των smartphones, των μέσων κοινωνικής δικτύωσης και των νέων τεχνολογιών, η ανάγκη για διαφήμιση δεν ήταν ποτέ μεγαλύτερη. Ο φοιτητής όταν ακολουθεί ένα πρόγραμμα σπουδών στο Μarketing εστιάζει στη δημιουργική και την επικοινωνιακή πλευρά σε τομείς που δεν είναι μόνο στο επίκεντρο σήμερα, αλλά και στο μέλλον. 

Να σημειωθεί ότι αυτή τη στιγμή στην Ελλάδα και την Κύπρο, Marketing  μπορεί να σπουδάσει κανείς στα παρακάτω Ιδρύματα.

Ελλάδα:

Μάρκετινγκ και Επικοινωνίας, Οικονομικό Πανεπιστήμιο Αθηνών

  • Διεθνής Επιχειρηματικότητα και Καινοτομία
  • Διοίκηση Επιχειρήσεων & Ανθρώπινου Δυναμικού
  • Επιχειρησιακή Αναλυτική
  • Ψηφιακό Μάρκετινγκ

Κύπρος:

Ολοκληρωμένη Επικοινωνία Μάρκετινγκ, Τεχνολογικό Πανεπιστήμιο Κύπρου

  • Διαφήμιση, Δημόσιες Σχέσεις και Επικοινωνία Εντύπων
  • Διαχείριση Αντιλήψεων και Πολιτική Επικοινωνία

Μάρκετινγκ, Πανεπιστήμιο Λευκωσίας

Δημόσιες Σχέσεις, Διαφήμιση και Μάρκετινγκ, Πανεπιστήμιο Λευκωσίας

Διοίκηση Επιχειρήσεων: Επικοινωνίες Μάρκετινγκ, Πανεπιστήμιο Λευκωσίας

Marketing Communications and Social Mediaμ Ευρωπαϊκό Πανεπιστήμιο Κύπρου (Λευκωσία) (Το συγκεκριμένο πρόγραμμα προσφέρεται και εξ αποστάσεως και είναι αναγνωρισμένο από τον ΔΟΑΤΑΠ)

BA (Hons) Advertising and Marketing Communications,  University of Central Lancashire-Cyprus (Λάρνακα)

Μάρκετινγκ με ψηφιακές τεχνολογίες, Frederick University (Λευκωσία) 

Επίσης, πολλά Τμήματα Διοίκησης Επιχειρήσεων των Ελληνικών και Κυπριακών Πανεπιστημίων προσφέρουν κατεύθυνση Marketing

Ελλάδα: 

Οργάνωσης και Διοίκηση Επιχειρήσεων, Πανεπιστήμιο Πειραιώς  

  • Κατεύθυνση Μάνατζμεντ και Ανθρώπινου Παράγοντα
  • Κατεύθυνση Λογιστικής και Χρηματοοικονομικής
  • Κατεύθυνση Μάρκετινγκ και Παραγωγής

Συνέντευξη στα πλαίσια ενός focus group. Τα focus groups φέρνουν κοντά έναν σχετικά μικρό αριθμό ατόμων των οποίων οι απόψεις ενδέχεται να είναι αντιπροσωπευτικές της αγοράς και επομένως ενδιαφέρουν τον επαγγελματία του marketing στα πλαίσια της δουλειάς του. Π.χ. πως αντιδρούν σε μια νέα διαφήμιση, ή πως αντιλαμβάνονται μια σχεδιαστική αλλαγή στο προϊόν.Διοίκησης Οργανισμών, Μάρκετινγκ και Τουρισμού, Διεθνές Πανεπιστήμιο της Ελλάδος (Θεσσαλονίκη)

  • Κατεύθυνση Διοίκησης Οργανισμών
  • Κατεύθυνση Μάρκετινγκ και Επικοινωνίας
  • Κατεύθυνση Διοίκησης Τουρισμού και Φιλοξενίας

Οργάνωσης και Διοίκησης Επιχειρήσεων, Διεθνές Πανεπιστήμιο της Ελλάδος (Σέρρες)

  • Κατεύθυνση Μάνατζμεντ - Μάρκετινγκ
  • Κατεύθυνση Πληροφορικής & Επιχειρησιακής Έρευνας
  • Κατεύθυνση Οικονομικής & Χρηματοοικονομίας

Διοικητικής Επιστήμης και Τεχνολογίας, Ελληνικό Μεσογειακό Πανεπιστήμιο (Άγιος Νικόλαος)

  • Επιστήμης δεδομένων και τεχνολογίες πληροφορικής
  • Διοίκηση επιχειρήσεων και οργανισμών
  • Ψηφιακού Μάρκετινγκ και επικοινωνίας

Οργάνωσης και Διοίκησης Επιχειρήσεων, Οικονομικό Πανεπιστήμιο Αθηνών

  • Διοίκηση Επιχειρήσεων (Μάνατζμεντ)
  • Μάρκετινγκ
  • Λογιστική και Χρηματοοικονομική Διοίκηση
  • Διοίκηση Πληροφοριακών Συστημάτων

Διοίκησης Επιχειρήσεων, Πανεπιστήμιο Δυτικής Αττικής

  • Διοίκησης Επιχειρήσεων
  • Διοίκησης Μονάδων Υγείας & Πρόνοιας
  • Μάρκετινγκ
  • Πληροφοριακών Συστημάτων και Λήψης Αποφάσεων

Οργάνωσης και Διοίκησης Επιχειρήσεων, Πανεπιστήμιο Μακεδονίας (Θεσσαλονίκη)

  • Οργάνωσης και Διοίκησης Επιχείρησης
  • Μάρκετινγκ και Διοίκησης Λειτουργιών

Κύπρος: 

Διοίκηση Επιχειρήσεων, Frederick University (Λευκωσία)

  • Λογιστική
  • Μάρκετινγκ
  • Οικονομικά
  • Χρηματοοικονομικά 
  • Οργάνωση και Διοίκηση

Διοίκηση Επιχειρήσεων και Δημόσια Διοίκηση, Πανεπιστήμιο Κύπρου

  • Ειδικότητα Διοίκησης (Μάνατζμεντ)
  • Ειδικότητα Επιχειρησιακή Διοίκηση
  • Ειδικότητα Μάρκετινγκ

Επαγγελματικές προοπτικές 

Το πτυχίο στο Marketing αποτελεί ένα πολύ “ευέλικτο” πτυχίο αφού μπορεί να οδηγήσει σε εκατοντάδες διαφορετικές καριέρες, με τις πιο συνηθισμένες ανάμεσά τους να είναι: 

  • Marketing
  • Έρευνα Αγοράς
  • Digital Marketing (Chief experience officer, VR editor, Bot developer, IoT marketing strategist, Mixed-reality designer, Data scientist)
  • Μέσα Κοινωνικής Δικτύωσης
  • Δημόσιες Σχέσεις
  • Διαφήμιση
  • Πωλήσεις
  • Εταιρική Επικοινωνία
  • Product manager, category manager, brand manager, διευθυντής μάρκετινγκ, κ.λπ.
  • Εμπορικά τμήματα και τμήματα πωλήσεων: επιθεωρητής πωλήσεων, merchandisers, εμπορικός διευθυντής, key account manager,  κ.λπ.
  • Συμβουλευτική
  • Διοίκησης ανθρώπινου δυναμικού
  • Εξυπηρέτηση πελατών

Πάντως, πρέπει να τονιστεί ότι κάποιες επιλογές καριέρας χρειάζονται περαιτέρω σπουδές όπως ένα MBA και επιπλέον εξειδίκευση, αλλά και φυσικά δία βίου μάθηση. Heat-map του εσωτερικού ενός καταστήματος όπου φαίνονται τα σημεία όπου συνήθως στέκονται οι πελάτες. Η ανάλυση δεδομένων των πελατών, συχνά με χρήση τεχνικών τεχνητής νοημοσύνης, χρησιμοποιείται όλο και περισσότερο στο marketing.

Γενικότερα, οι απόφοιτοι του Marketing φεύγουν από το πανεπιστήμιο με ένα ευρύ φάσμα επιλογών καριέρας. Όσοι αποφασίσουν να ακολουθήσουν μια καριέρα καθαρά στο Marketing, σε γενικές γραμμές θα επιλέξουν μεταξύ δύο δρόμων:

1. Εταιρείες Marketing

Οι εταιρείες μάρκετινγκ συνεργάζονται με πολλούς διαφορετικούς πελάτες, και συχνά θεωρούνται γρήγορες στους ρυθμούς τους. Το να δουλεύει κανείς για μια εταιρεία Marketing θα του δώσει πολύ γρήγορα πολλή εμπειρία, και μπορεί να σε φέρει σε επαφή με μεγάλα εμπορικά σήματα, ιδιαιτέρως σε μεγαλύτερες πόλεις.

2. Τμήμα Marketing μέσα σε εταιρείες με ευρύτερο αντικείμενο

Το να δουλεύει κανείς για το τμήμα Marketing μια εταιρείας του επιτρέπει να εξειδικευτεί και να εστιάσει σε μία συγκεκριμένη επιχείρηση, αντί να ξοδεύει τις ικανότητές του σε πολλά διαφορετικά εμπορικά σήματα. Ενδεικτικά, οι απόφοιτοι Marketing μπορούν να εργαστούν σε ένα φάσμα εταιρειών του χρηματοπιστωτικού τομέα, των μέσων ενημέρωσης, του λιανεμπορίου ή της φιλανθρωπίας.

Άλλες επιλογές καριέρας για τους αποφοίτους Marketing περιλαμβάνουν το συντονισμό events, την ανάπτυξη επιχειρήσεων, τις πωλήσεις, το σχεδιασμό και το λιανεμπόριο. Το πλήθος των δεξιοτήτων που θα αναπτύξει ένας φοιτητής σπουδάζοντας Marketing θα του επιτρέψει να εργαστεί στις περισσότερες θέσεις που δεν απαιτούν υψηλό επίπεδο εξειδίκευσης. Επίσης το αντικείμενο επιτρέπει στους πτυχιούχους να αναπτύξουν ακόμα και τη δική τους επιχειρηματική δράση.

Τέλος, για μία σταδιοδρομία στην εκπαίδευση, οι πτυχιούχοι Marketing μπορούν να ενταχθούν στα σχολεία μετά από την συμμετοχή σε σχετικά διαγωνισμό ΑΣΕΠ (με μόρια ή με γραπτές εξετάσεις). Οι εν λόγω απόφοιτοι ανήκουν στον Κλάδο ΠΕ80 Οικονομίας. 

Μάρκετινγκ και Διαφήμιση

Ελληνικό Ινστιτούτο Marketing  (ΕΙΜ).  Δείτε περισσότερα, εδώ.

Ελληνική Ακαδημία Marketing. Δείτε περισσότερα, εδώ. 

Οικονομικό Επιμελητήριο Ελλάδας. Δείτε περισσότερα, εδώ.

American Marketing Association. Δείτε περισσότερα, εδώ.

Cyprus Institute of Marketing (CIM). Δείτε περισσότερα, εδώ.  

European Marketing Confederation (EMC). Δείτε περισσότερα, εδώ. 

Δείτε επίσης:

Δωρεάν πιστοποίηση ψηφιακού Marketing. Δείτε περισσότερα, εδώ.

Copyright @2020 eduguide.gr. ΑΠΑΓΟΡΕΥΕΤΑΙ η αναπαραγωγή και αναδημοσίευση, ολική, μερική ή περιληπτική, η κατά παράφραση ή διασκευή των κειμένων που περιέχονται στο website με οποιονδήποτε τρόπο χωρίς προηγούμενη γραπτή άδεια του eduguide.gr
Όλα τα μεταπτυχιακά στην Ελλάδα