Επιστημών της Εκπαίδευσης και της Αγωγής στην Προσχολική Ηλικία
Πανεπιστήμιο Πατρών
- Υγείας - Πρόνοιας - Ευεξίας
- Επιστ. Πεδίο
- 1ο, 2ο, 3ο, 4ο
- Εισακτέοι
- 172
ΓΕΛ
1o πεδίο
Νεοελληνική Γλώσσα και Λογοτεχνία 40%
Αρχαία Ελληνικά 20%
Ιστορία 20%
Λατινικά 20%
2ο πεδίο
Νεοελληνική Γλώσσα και Λογοτεχνία 40%
Φυσική 20%
Χημεία 20%
Μαθηματικά 20%
3ο πεδίο
Νεοελληνική Γλώσσα και Λογοτεχνία 40%
Φυσική 20%
Χημεία 20%
Βιολογία 20%
4ο πεδίο
Νεοελληνική Γλώσσα και Λογοτεχνία 40%
Μαθηματικά 20%
Πληροφορική 20%
Οικονομία 20%
ΕΠΑΛ
Τομέας Yγείας και Πρόνοιας - Ευεξίας
Μαθηματικά (Άλγεβρα) 25%
Νέα Ελληνικά 25%
ΜΑΘΗΜΑ Ειδικότητας 1 25%
ΜΑΘΗΜΑ Ειδικότητας 2 25%
Σκοπός του Τµήµατος Επιστηµών της Εκπαίδευσης και της Αγωγής στην Προσχολική Ηλικία (ΤΕΕΑΠΗ) του Πανεπιστημίου Πατρών είναι:
- ο εφοδιασμός των φοιτητριών και φοιτητών μας με ένα σύγχρονο και αναγκαίο θεωρητικό υπόβαθρο που θα τους καθιστά επαρκείς στην στελέχωση θέσεων σε τομείς εκπαίδευσης και επιμόρφωσης από το προπτυχιακό μέχρι το προχωρημένο μεταπτυχιακό επίπεδο, και
- η παραγωγή γνώσης στις επιστήμες της εκπαίδευσης.
ΤΟΜΕΙΣ
- Γνωστικής και Διαφορικής Ανάλυσης
- Θεωρητικής και Εφαρµοσµένης Παιδαγωγικής
- Κοινωνικής Θεωρίας και Ανάλυσης
ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΑ
- Διδακτικής των Θετικών Επιστηµών
- Ειδικής Αγωγής
- Παιδαγωγικών Ερευνών και Επιµόρφωσης
- Γλώσσας και Λογοτεχνίας
- Κοινωνιολογίας και Εκπαίδευσης
- Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης: Επιστημών Προσχολικής Αγωγής και Εκπαίδευσης
- Δημοκρίτειο Πανεπιστήμιο Θράκης: Επιστημών της Εκπαίδευσης στην Προσχολική Ηλικία
- Εθνικό και Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών: Εκπαίδευσης και Αγωγής στην Προσχολική Ηλικία
- Πανεπιστήμιο Αιγαίου: Επιστημών της Προσχολικής Αγωγής και του Εκπαιδευτικού Σχεδιασμού
- Πανεπιστήμιο Δυτικής Μακεδονίας: Παιδαγωγικό Νηπιαγωγών
- Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας: Παιδαγωγικό Προσχολικής Εκπαίδευσης
- Πανεπιστήμιο Ιωαννίνων: Παιδαγωγικό Νηπιαγωγών
- Πανεπιστήμιο Κρήτης: Παιδαγωγικό Προσχολικής Εκπαίδευσης
Οι σπουδές στο Τμήμα Επιστηµών της Εκπαίδευσης και της Αγωγής στην Προσχολική Ηλικία (ΤΕΕΑΠΗ) του Πανεπιστημίου Πατρών
- έχουν διάρκεια τεσσάρων (4) ετών και
- διαρθρώνονται σε οκτώ (8) ακαδημαϊκά εξάμηνα.
Για την απόκτηση του πτυχίου ο/η φοιτητής/τρια πρέπει να έχει εξεταστεί επιτυχώς
σε σαράντα οκτώ (48) συνολικά µαθήµατα, που αντιστοιχούν σε 240 πιστωτικές µονάδες (ECTS).
Τα μαθήματα που προσφέρονται χωρίζονται σε Υποχρεωτικά (Υ) και Επιλογής (Ε).
Για την απόκτηση πτυχίου απαιτείται η επιτυχής εξέταση σε όλα τα υποχρεωτικά µαθήµατα.
- Η ξένη γλώσσα προσφέρεται ως µάθηµα επιλογής στο 1ο έτος (1o και 2o εξάµηνο).
Στο 8ο εξάμηνο μπορεί να επιλεγεί από φοιτητές/ τριες
του 4ου έτους σπουδών και αντιστοιχεί σε δέκα πέντε (15) ECTS.
- Για να εκπονήσει ο/η φοιτητής/-τρια πτυχιακή εργασία, συνιστάται να επιλέξει μαθήματα επιλογής ανάλογα με το αντικείμενο της εργασίας του/της και επιπλέον να δίνει έμφαση σε μαθήματα που σχετίζονται με τη μεθοδολογία της έρευνας.
Η επαγγελµατική επάρκεια των φοιτητών/τριών τεκµαίρεται
από την επιτυχή συµµετοχή τους σε µαθήµατα που συνδέονται µε την Πρακτική Άσκηση, συνολικού «φόρτου» 40 ECTS.
- Τα µαθήµατα αυτά διακρίνονται σε Υποχρεωτικά µαθήµατα Πρακτικής Άσκησης και Επιλογής Πρακτικής Άσκησης.
Κάθε εξάµηνο πραγµατοποιείται η Εβδοµάδα Πρακτικής Άσκησης στα νηπιαγωγεία και αφορά την πρακτική άσκηση που συνδέεται µε τα µαθήµατα.
Υποχρεωτικά Μαθήματα
- Εικαστικές Τέχνες στην Εκπαίδευση
- Εισαγωγή στις Επιστήμες της Εκπαίδευσης
- Εισαγωγή στις Τεχνολογίες της Πληροφορίας και των Επικοινωνιών
Μαθήµατα Επιλογής
- Βασικά θέματα Βιολογίας Ανθρώπου
- Διδακτική της Μουσικής Ι
- Εισαγωγή στην Ψυχολογία
- Ιστορία Τέχνης Ι
- Ιστορία της Νεότερης και Σύγχρονης Ελλάδας
- Ξένη Γλώσσα
2ο Εξάμηνο
Υποχρεωτικά Μαθήματα
- Διαπολιτισμική Παιδαγωγική
- Εισαγωγή στη Φιλοσοφία
- Λογοτεχνία για Παιδιά Ι
- Ο Γραπτός Λόγος στο Νηπιαγωγείο
Μαθήµατα Επιλογής
- Βασικές Έννοιες και Φαινόμενα της Φυσικής
- Εικαστική Αγωγή στην Προσχολική Εκπαίδευση
- Εισαγωγή στην Επιστήμη του Ιστού
- Ξένη Γλώσσα
- Πολιτισμική Ανθρωπολογία και Ζητήματα Εκπαίδευσης
3ο Εξάμηνο
Υποχρεωτικά Μαθήματα
- Ανθρώπινα Δικαιώματα
- Διδακτική Γλώσσας στην Πολυγλωσσική Εκπαίδευση: Θεωρίες και
- Διδακτικές Προσεγγίσεις
- Εκπαιδευτική Ψυχολογία Ι
- Προσχολική Παιδαγωγική
Μαθήµατα Επιλογής
- Δια Βίου Μάθηση και Εκπαίδευση
- Εισαγωγή στην Κοινωνιολογία ΙΙ
- Θεατροπαιδαγωγικές Πρακτικές στην Εκπαίδευση
- Λογοτεχνία για Παιδιά ΙΙ
- Σύγχρονες Εφαρμογές Τεχνολογιών της Πληροφορίας και των Επικοινωνιών
- Φιλοσοφία της Εκπαίδευσης
4ο Εξάμηνο
Υποχρεωτικά Μαθήματα
- Διδακτική εννοιών των Μαθηματικών για την προσχολική Ηλικία
- Εισαγωγή στην Ειδική Αγωγή και Εκπαίδευση
- Επιστημονικός Εγγραμματισμός: Διεπιστημονικές Προσεγγίσεις Ι
- Τεχνολογίες της Πληροφορίας και των Επικοινωνιών στην Εκπαίδευση
Μαθήµατα Επιλογής
- Βασικές Έννοιες Οικολογίας
- Ζητήματα Δίγλωσσης Εκπαίδευσης
- Κινητικό Παιχνίδι και Κινητικός Γραμματισμός
- Πολιτική Κοινωνιολογία
- Συγκρότηση και Ανάπτυξη της Λογικομαθηματικής Σκέψης
- Σχεδιασμός Εικαστικών Δραστηριοτήτων
- Τα Δικαιώματα του Παιδιού
5ο Εξάμηνο
Υποχρεωτικά Μαθήματα
- Διδακτική Εννοιών της Φυσικής για την Προσχολική Ηλικία
- Διδασκαλία και Μάθηση στο Νηπιαγωγείο: Σχεδιασμός Εκπαιδευτικών Δραστηριοτήτων Ι
- Κοινωνιολογία της Εκπαίδευσης
- Στατιστική Ι
Μαθήµατα Επιλογής
- Έγκαιρη Εκπαιδευτική Παρέμβαση: Μοντέλα και Πρακτικές Υποστήριξης
- Εισαγωγή στη Μεθοδολογία της Εκπαιδευτικής Έρευνας
- Εκπαιδευτική Διαδικασία και Μάθηση στο Νηπιαγωγείο
- Επιστημονικός Εγγραμματισμός: Διεπιστημονικές Προσεγγίσεις ΙΙ
- Ετερότητα και Εκπαίδευση στην Ελληνική Διασπορά
- Μουσειολογία Φυσικών Επιστημών
- Νόηση και Μάθηση: Θεωρίες και Πρακτικές Εφαρμογές
- Παιδαγωγικός Σχεδιασμός με ΤΠΕ στην Πρώτη Σχολική Ηλικία
6ο Εξάμηνο
Υποχρεωτικά Μαθήματα
- Διδακτική Εννοιών Βιολογίας για την Προσχολική Ηλικία
- Μουσική Αγωγή στην Προσχολική Εκπαίδευση
- Σχεδιασμός και Εφαρμογή Εκπαιδευτικών Δραστηριοτήτων για το Νηπιαγωγείο Ι
- Το Νεοελληνικό Εκπαιδευτικό Σύστημα
Μαθήµατα Επιλογής
- Αναλυτικά Προγράμματα και Αξιολόγηση στο Νηπιαγωγείο
- Ανθρωπολογία και Εκπαίδευση
- Διδακτικές Πρακτικές του Πρώτου Γραμματισμού στο Νηπιαγωγείο
- Δραστηριότητες από τον Κόσμο της Φυσικής για το Νηπιαγωγείο
- Εκπαιδευτική Ψυχολογία ΙΙ
- Εκπόνηση Εκπαιδευτικής Έρευνας: Από τη Θεωρία στην Πράξη
- Παιδαγωγική της Ένταξης
- Στατιστική ΙΙ
- Συναισθηματικές και Συμπεριφορικές Δυσκολίες Μαθητών στο Κανονικό Σχολείο
- Σχεδιασμός Πολυγλωσσικού Υλικού στην Προσχολική Εκπαίδευση
- Φιλοσοφία της Γνώσης
7ο Εξάμηνο
Υποχρεωτικά Μαθήματα
- Αισθητικές Θεωρίες και Αγωγή
- Διδασκαλία και Μάθηση στο Νηπιαγωγείο: Σχεδιασμός Εκπαιδευτικών Δραστηριοτήτων ΙΙ
- Ψυχοκινητική και Φυσική Αγωγή στην Προσχολική Ηλικία
Μαθήµατα Επιλογής
- Αξιολόγηση και Σχεδιασμός Προγραμμάτων στην Ενταξιακή Εκπαίδευση
- Διαπολιτισμική Εκπαίδευση Εκπαιδευτικών
- Η Λογοτεχνία στο Νηπιαγωγείο
- Θέματα Σύγχρονης Φιλοσοφίας
- Θεσμοί Προσχολικής Αγωγής και Εκπαίδευσης στην Ευρώπη
- Κειμενογλωσσολογία
- Προχωρημένα Θέματα Διδακτικής της Φυσικής
- Πτυχιακή Εργασία
8ο Εξάμηνο
Υποχρεωτικά Μαθήματα
- Συγκριτική Παιδαγωγική
- Σχεδιασμός και Εφαρμογή Εκπαιδευτικών Δραστηριοτήτων για το Νηπιαγωγείο ΙΙ
Μαθήµατα Επιλογής
- Πανεπιστημιακή Παιδαγωγική
- Πρακτική Άσκηση
- Σχεδιασμός και Αξιολόγηση Εκπαιδευτικού Λογισμικού
- Σωματική και Θεατρική Έκφραση στην Προσχολική Εκπαίδευση - Δραματοποίηση
- Πτυχιακή Εργασία
Δείτε την αναλυτική βιβλιογραφία των μαθημάτων ΕΔΩ.
Τα επαγγελματικά δικαιώματα των αποφοίτων του Τμήματος Επιστημών της Εκπαίδευσης και της Αγωγής στην Προσχολική Ηλικία του Πανεπιστημίου Πατρών είναι νομοθετικά κατοχυρωμένα ( άρθρο 12 του Ν. 1566/85 Φ.Ε.Κ. 167/1985 τ. Α’) και μπορούν να εργαστούν:
- Ως εκπαιδευτικοί λειτουργοί σε δημόσια και ιδιωτικά νηπιαγωγεία, καθώς εντάσσονται στον κλάδο ΠΕ 60 Νηπιαγωγών.
Όμως, οι σύγχρονες εξελίξεις στις Επιστήμες της Αγωγής και της Εκπαίδευσης δημιουργούν στους/στις αποφοίτους την ανάγκη για απόκτηση περαιτέρω μεταπτυχιακής εξειδίκευσης.
Ενδεικτικές Μεταπτυχιακές εξειδικεύσεις

Έτσι,
Ως εκπαιδευτικοί
- σε Δημόσια ή ιδιωτικά Νηπιαγωγεία,
- σε Δημοτικούς και ιδιωτικούς παιδικούς σταθμούς,
- σε Δημοτικά ή Ιδιωτικά κέντρα Δημιουργικής απασχόλησης παιδιών (στέκια παιδιού, εργαστήρια εικαστικών, θεατρικού παιχνιδιού, μουσικής, ρυθμικής αγωγής, κλπ.)
- σε Ιδιωτικά Δημοτικά Σχολεία για την Α’ & Β’ τάξη δημοτικού.
Οι απόφοιτοι/ες του Τμήματος με επιπλέον μεταπτυχιακή εξειδίκευση:
στην Ειδική Αγωγή και Εκπαίδευση εντάσσονται στον κλάδο ΠΕ 61 Νηπιαγωγών ΕΑΕ, για τη στελέχωση των δομών Ειδικής Αγωγής και Εκπαίδευσης : των ΣΜΕ.Α.Ε., των Τμημάτων ένταξης, των ΚΕ.Δ.Α.Σ.Υ. καθώς και των προγραμμάτων πρώιμης παρέμβασης, των προγραμμάτων παράλληλης στήριξης και παροχής διδασκαλίας στο σπίτι.
στον Επαγγελματικό Προσανατολισμό και τη Συμβουλευτική εντάσσονται στον κλάδο ΠΕ 22 Επαγγελματικών Συμβούλων.
στον Επαγγελματικό Προσανατολισμό των Τυφλών ή στην Κινητικότητα, τον Προσανατολισμό και τις δεξιότητες καθημερινής διαβίωσης των Τυφλών ή στην Ελληνική Νοηματική Γλώσσα ή επιμόρφωση και αντίστοιχη επαγγελματική εμπειρία τριών τουλάχιστον ετών εντάσσονται στον κλάδο ΠΕ31 Εξειδικευμένου: α) Στον Επαγγελματικό Προσανατολισμό των Τυφλών β) στην Κινητικότητα, τον Προσανατολισμό και τις δεξιότητες καθημερινής διαβίωσης των Τυφλών γ) στη Νοηματική Γλώσσα των Κωφών.
Ως παιδαγωγοί
- στην εκπόνηση & υλοποίηση εκπαιδευτικών προγραμμάτων σε Μουσεία, Κέντρα Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης, κλπ.
- σε ελληνικές και διεθνείς ΜΚΟ και άλλους οργανισμούς που πραγματοποιούν εκπαιδευτικά πρόγραμμα καθώς και σε φορείς και οργανισμούς που ασχολούνται με την εκπαίδευση
Οι πτυχιούχοι του Τμήματος εντάσσονται στην ειδικότητα ΠΕ Νηπιαγωγών.
Ως εμψυχωτές/τριες
- σε χώρους που εξειδικεύονται με την αναψυχή των παιδιών, στελέχη σε παιδικές κατασκηνώσεις, παιδότοπους, ιδρύματα φροντίδας/ προστασίας παιδιών, νοσοκομειακές μονάδες φροντίδας παιδιών κτλ.
Ως ελεύθεροι επαγγελματίες
- με τη δημιουργία δικού τους νηπιαγωγείου ή παιδικού σταθμού.
Περισσότερες πληροφορίες για το επάγγελμα του/ της Νηπιαγωγού μπορείτε να βρείτε στο άρθρο μας εδώ
Το Τμήμα Επιστημών της Εκπαίδευσης και της Αγωγής στην Προσχολική Ηλικία του Πανεπιστημίου Πατρών, θα δεχθεί προς κατάταξη πτυχιούχους Πανεπιστημίων, Τ.Ε.Ι. ή ισοτίμων προς αυτά, Α.Σ.ΠΑΙ.Τ.Ε., της Ελλάδος ή του εξωτερικού (αναγνωρισμένα από το Δ.Ο.Α.Τ.Α.Π.) καθώς και των κατόχων πτυχίων ανώτερων σχολών υπερδιετούς και διετούς κύκλου σπουδών αρμοδιότητας Υπουργείου Παιδείας και Θρησκευμάτων και άλλων Υπουργείων, για το ακαδημαϊκό έτος 2025-2026 σε ποσοστό 12% επί του αριθμού εισακτέων στο Τμήμα.
Η αίτηση και τα δικαιολογητικά των πτυχιούχων υποβάλλονται από 1 έως 15 Νοεμβρίου 2025 στη Γραμματεία του Τμήματος.
Aπαιτούμενα δικαιολογητικά
- Αίτηση ενδιαφερομένου/ης
- Αντίγραφο πτυχίου ή πιστοποιητικό περάτωσης σπουδών
- Προκειμένου για πτυχιούχους εξωτερικού συνυποβάλλεται και βεβαίωση ισοτιμίας του τίτλου σπουδών τους από τον Διεπιστημονικό Οργανισμό Αναγνώρισης Τίτλων Ακαδημαϊκών και Πληροφόρησης (Δ.Ο.Α.Τ.Α.Π.) ή από το όργανο που έχει την αρμοδιότητα αναγνώρισης του τίτλου σπουδών
- Αντίγραφο αναλυτικής βαθμολογίας
Οι κατατακτήριες εξετάσεις θα διενεργηθούν κατά το διάστημα από 2 έως 20 Δεκεμβρίου 2025. Το πρόγραμμα εξετάσεων θα ανακοινωθεί από τη Γραμματεία του τμήματος τουλάχιστον δέκα (10) ημέρες πριν την έναρξη εξέτασης του πρώτου μαθήματος.
Προκειμένου για υποψήφιους/ες με αναπηρία και ειδικές μαθησιακές ανάγκες –όπως αυτές συγκριμένα ορίζονται από την Υ.Α. 92983/Ζ1/2015 (ΦΕΚ 1329Β) – οι οποίοι/-ες δύνανται να εξετάζονται προφορικά, συνυποβάλλεται σχετική αίτηση, συνοδευόμενη από την προβλεπόμενη σύμφωνα με το ισχύον κάθε φορά σύστημα πιστοποίησης αναπηρίας της οικείας υγειονομικής επιτροπής γνωμάτευση, από την οποία να προκύπτει ότι δεν είναι δυνατόν να εξεταστούν γραπτώς.
Εξεταζόμενα Μαθήματα
- Παιδαγωγικά
- Εκπαιδευτική Ψυχολογία
- Κοινωνιολογία
Μπορείτε να διαβάσετε την ανακοίνωση του Τμήματος και την ύλη των μαθημάτων εδώ