Χρησιμοποιούμε cookies για να σας παρέχουμε καλύτερες υπηρεσίες. Με τη χρήση αυτού του ιστότοπου, αποδέχεστε τους όρους χρήσης και τη χρήση των cookies.


Αντικείμενο
Κωδικός Σχολής
0120
Πόλη
Θεσσαλονίκη
Κατευθύνσεις

1. Φιλοσοφίας
2. Παιδαγωγικής

Πανελλαδικές Εξετάσεις
  •   Επιστ. Πεδίο
  • 1ο
  •   Βάση ΓΕΛ
  • 12.330
  •   Εισακτέοι
  • 150
  •   Συντ. Ε.Β.Ε.
  • 0,80

ΓΕΛ

1ο πεδίο

 Νεοελληνική Γλώσσα και Λογοτεχνία 30%

 Αρχαία Ελληνικά 30%

 Ιστορία 20%

Λατινικά 20%


Πρόσθετες Πληροφορίες

 

 

Το Τμήμα Φιλοσοφίας και Παιδαγωγικής προσφέρει

  • πτυχίο «Φιλοσοφίας και Παιδαγωγικής» (με κατεύθυνση Φιλοσοφίας ή Παιδαγωγικής)

με στόχο αφενός την κατάρτιση επιστημόνων στα αντικείμενα της Φιλοσοφίας και της Παιδαγωγικής και αφετέρου την παραγωγή αποφοίτων ικανών να διδάξουν στη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση. 

 

 

  • Φιλοσοφικής Έρευνας πάνω στο φαντασιακό
  • Φιλοσοφίας των κοινωνικών επιστημών
  • Φιλοσοφίας: Κείμενα και ερμηνείες
  • Πειραματικής Παιδαγωγικής
  • Μικροδιδασκαλίας

 

 

Oι σπουδές στο Τμήμα Φιλοσοφίας - Παιδαγωγικής ΑΠΘ

  • διαρκούν οκτώ (8) ακαδημαϊκά εξάμηνα και
  • αντιστοιχούν σε 240 πιστωτικές μονάδες ( ECTS).

 

 

Οι φοιτητές/τριες που εισήχθησαν θα πρέπει να παρακολουθήσουν 45 μαθήματα τα οποία αντιστοιχούν σε 240 ECTS (πιστωτικές μονάδες).

Το σύνολο των εξαμηνιαίων μαθημάτων που μπορούν να δηλώσουν οι φοιτητές και οι φοιτήτριες του νέου προγράμματος σπουδών είναι επτά (7), ενώ οι φοιτητές του 7ου εξαμήνου και άνω μπορούν να δηλώσουν έως και εννέα (9) μαθήματα –ανεξαρτήτως, και στις δύο περιπτώσεις, του συνολικού αριθμού των πιστωτικών μονάδων ECTS.

 Οι φοιτητές και οι φοιτήτριες του παλιού προγράμματος σπουδών (2003-2010) μπορούν να δηλώσουν έως και δέκα (10) μαθήματα.

Επιλογή Κατεύθυνσης: Οι φοιτητές/τριες οφείλουν να επιλέξουν την Κατεύθυνση σπουδών που επι­θυμούν (Φιλοσοφία ή Παιδαγωγική) στην ηλεκτρονική δήλωση μαθημάτων από το 3ο εξάμηνο και το αργότερο στην αρχή του 5ου εξαμήνου.

  • Η επιλογή Κατεύθυνσης είναι  προϋπόθεση για τη δήλωση μαθημάτων αυτής της Κατεύθυνσης.

 

 

Οι φοτητές/ τριες που βρίσκονται στο 7ο εξάμηνο και άνω έχουν τη δυνατότητα να εκπονήσουν πτυχιακή εργασία στο πλαίσιο της κατεύθυνσης που ακολουθούν, η οποία στην κατεύθυνση της Φιλοσοφίας πιστώνεται με 12 ECTS ενώ στην κατεύθυνση της Παιδαγωγικής με 8 ECTS.

 

 

Το πρόγραμμα πρακτικής άσκησης των φοιτητών/τριών σε δευτεροβάθμιο σχολείο πραγματοποιείται μετά το 4ο εξάμηνο σπουδών, συνδυάζεται  με την παρακολούθηση μαθημάτων και οργανώνεται σε 3 περιόδους.

  • Η πρώτη περίοδος περιλαμβάνει τη μελέτη της οργάνωσης, της διοίκησης και της εσωτερικής λειτουργίας της σχολικής μονάδας,
  • η δεύτερη περίοδος καλύπτει την παρατήρηση, την ανάλυση καθώς και την αυτόνομη διδασκαλία των "φιλολογικών" μαθημάτων ενώ
  • η τρίτη περίοδος, η οποία είναι προαιρετική, αφορά τη διεξαγωγή έρευνας δράσης στο σχολικό περιβάλλον ή σε δομή συνεχιζόμενης εκπαίδευσης και την εργασία πλήρους απασχόλησης.

 

 

ΜΑΘΗΜΑΤΑ ΚΟΡΜΟΥ ΦΙΛΟΣΟΦΙΑΣ (6 μαθήματα)

  • Εισαγωγή στη φιλοσοφία
  • Γνωσιολογία 
  • Αρχαία ελληνική φιλοσοφία
  • Πολιτική φιλοσοφία
  • Νεότερη φιλοσοφία
  • Σύγχρονη φιλοσοφία

ΜΑΘΗΜΑΤΑ ΚΟΡΜΟΥ ΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΗΣ (6 μαθήματα)

  • Εισαγωγή στην Παιδαγωγική (με ασκήσεις) 
  • Σχολική Παιδαγωγική Ι. Η παιδαγωγική σχέση: αλληλεπίδραση και επικοινωνία μεταξύ εκπαιδευτικού και μαθητή
  • Σχολική Παιδαγωγική ΙΙ: Διδασκαλία και Προγράμματα Σπουδών (προετοιμασία, διεξαγωγή, αξιολόγηση διδασκαλίας)
  • Εκπαιδευτική Ψυχολογία 
  • Ιστορική Παιδαγωγική
  • Κοινωνιολογία της Εκπαίδευσης

ΦΙΛΟΣΟΦΙΚΑ ΚΕΙΜΕΝΑ (3 μαθήματα)

  • Αρχαίοι Έλληνες, Ρωμαίοι και Κύπριοι Ιατροφιλόσοφοι 
  • Πλάτων, “Παρμενίδης” / "Πολιτικός"
  • Ηθική

ΔΙΔΑΚΤΙΚΕΣ ΜΕΘΟΔΟΛΟΓΙΕΣ (3 μαθήματα)

  • Διδακτική μεθοδολογία του μαθήματος της Νεοελληνικής Γλώσσας στη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση 
  • Διδακτική μεθοδολογία του μαθήματος της Ιστορίας στη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση
  • Διδακτική μεθοδολογία του μαθήματος των Αρχαίων Ελληνικών στη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση 

Μαθήματα Φιλολογικής κατάρτισης (ΕΠΙΛΟΓΗΣ)

ΑΡΧΑΙΑ ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΚΑΙ ΛΑΤΙΝΙΚΗ ΦΙΛΟΛΟΓΙΑ 

  • Εισαγωγή στην αρχαία ελληνική λογοτεχνία: αρχαϊκή, κλασική και ελληνιστική εποχή
  • Ιστοριογραφία – Ρητορική 
  • Αρχαϊκή Λυρική Ποίηση – Ελληνιστική ποίηση
  • Αρχαἰα ελληνική γλώσσα: Ασκήσεις 1 
  • Αρχαία Ελληνική Ιστοριογραφία 2
  • Λατινική Γλώσσα Ι (Γραμματική, Συντακτικό, Θεματογραφία)
  • Έπος – Δράμα
  • Ομηρικό έπος
  • Τραγωδία
  • Φιλοσοφία
  • Αρχαία Ελληνική Τραγωδία: Σοφοκλής, “Οιδίπους Τύραννος” 
  • Λατινική Πεζογραφία Ι
  • Λυρική ποίηση – Ελεγεία – Επίγραμμα – Σάτιρα

ΝΕΟΕΛΛΗΝΙΚΗ ΚΑΙ ΜΕΣΑΙΩΝΙΚΗ ΓΡΑΜΜΑΤΕΙΑ 

  • Ιστορία της μεσαιωνικής ελληνικής γραμματείας και εισαγωγή στη μεσαιωνική ελληνική φιλολογία
  • Τα Κείμενα Νεοελληνικής Λογοτεχνίας ως φιλολογικό – διδακτικό υλικό
  • Ιστορία της νεοελληνικής γραμματείας και εισαγωγή στη νεοελληνική φιλολογία
  • Νεοελληνική ποίηση (1789-1914) 
  • Νεοελληνική πεζογραφία (1789-1914) 
  • Μεσαιωνική ελληνική ποίηση και πεζογραφία 
  • Νεοελληνική πεζογραφία – Από την ηθογραφία στην κοινωνική διαμαρτυρία
  • Το έργο του Κωστή Παλαμά και η κριτική του πρόσληψη
  • Νεοελληνική ποίηση, πεζογραφία και θέατρο (αρχές-1789)
  • Νεοελληνική ποίηση (1914-σήμερα)
  • Νεοελληνική Πεζογραφία (1914-σήμερα)

ΙΣΤΟΡΙΑΣ - ΑΡΧΑΙΟΛΟΓΙΑΣ

  • Ιστορία της Τέχνης
  • Αρχαία Ελληνική Ιστορία
  • Βυζαντική Ιστορία
  • Ιστορία Νεότερων Χρόνων
  • Κλασσική Αρχαιολογία
  • Προϊστορική Αρχαιολογία

ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΚΗ

  • Πληροφορική 

ΞΕΝΗ ΓΛΩΣΣΑ

ΜΑΘΗΜΑΤΑ ΚΑΤΕΥΘΥΝΣΗΣ ΦΙΛΟΣΟΦΙΑΣ 

  • Στοιχεία κριτικής επιχειρηματολογίας
  • Το πρόβλημα του κακού
  • Ο Μίκης Θεοδωράκης και η θεωρία της Συμπαντικής Αρμονίας
  • G. W. Hegel, “Φαινομενολογία του πνεύματος” (1807) 
  • Τα ηθικά διλήμματα των αναπαραγωγικών και γενετικών τεχνολογιών
  • Η έννοια της ελευθερίας στη φιλοσοφία του Σπινόζα 
  • Jiddu Krishnamurti και David Bohm, “ Το τέλος του χρόνου” (1985)
  • Πλάτων, “Ευθύφρων” 
  • Η συμβολαιοκρατική παράδοση στην πολιτική φιλοσοφία και ο Kant
  • Φιλοσοφία της γλώσσας και λογική I 
  • Φιλοσοφία του νου και της πράξης
  • Θεολογία στον Πλάτωνα και στον Αριστοτέλη 
  • Ηθικές θεωρίες του 20ου αιώνα 
  • Ο Χρόνος στην ελληνική αρχαιότητα
  • Η ζωή του ιδανικού στον κινηματογράφο
  • Ζητήματα σύγχρονης δημοκρατικής θεωρίας
  • Εισαγωγή στην παραδοσιακή λογική: η Λογική του Port –Royal (1662)
  • Η φιλοσοφία της θρησκείας του Immanuel Kant 
  • Γλώσσα, λογική και ιστορία στη Φιλοσοφία των Επιστημών
  • Το αίτημα για υπέρβαση της Μεταφυσικής στην ύστερη φιλοσοφία του Friedrich Nietzsche
  • H εγελιανή πολιτική φιλοσοφία και οι αναγνώσεις της στον 19ο και 20ο αιώνα
  • Η φιλοσοφία των Στωικών
  • Θέματα αναλυτικής φιλοσοφίας
  • Σύγχρονη πρακτική φιλοσοφία 
  • Θεωρίες της γνώσης, 19ος–20ος αιώνας 

ΜΑΘΗΜΑΤΑ ΚΑΤΕΥΘΥΝΣΗΣ ΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΗΣ 

Α΄ Υποχρεωτικό: Μεθοδολογία παιδαγωγικής έρευνας

  • Εισαγωγή στην Παιδαγωγική Έρευνα

Β΄ Κατ΄επιλογήν υποχρεωτικά

  • Εκπαίδευση και φύλο 
  • Διαφοροποιημένη διδασκαλία: αρχές και εφαρμογές 
  • Ιστορία της Πανεπιστημιακής Εκπαίδευσης στην Ελλάδα: Το ‘παράδειγμα’ των Φιλοσοφικών Σχολών
  • Ο ρόλος του κριτικού στοχασμού στη μάθηση και εκπαίδευση ενηλίκων: ζητήματα νοηματοδότησης και μετασχηματισμού της ανθρώπινης εμπειρίας και ο ρόλος του κριτικοστοχαστικού εκπαιδευτή
  • Παράγοντες συμμετοχής ενηλίκων στην εκπαίδευση: ζητήματα κινητοποίησης και πρόσβασης σε οργανωμένες εκπαιδευτικές δραστηριότητες
  • Εισαγωγή στη χρήση Η/Υ με εφαρμογές στις κοινωνικές επιστήμες
  • Παιδαγωγικές και ψυχοκοινωνικές διαστάσεις των ειδικών μαθησιακών δυσκολιών
  • Ειδικές μαθησιακές δυσκολίες στην εκπαίδευση
  • Νέες τεχνολογίες στην Ειδική Αγωγή 
  • Εκπαιδευτική πολιτική και εκπαιδευτικές μεταρρυθμίσεις στην Ελλάδα
  • Κοινωνιολογική ανάλυση της γνώσης και των εκπαιδευτικών πρακτικών
  • Εκπαιδευτική πολιτική
  • Μειονοτική Εκπαιδευτική Πολιτική και Εκπαίδευση Ξενόφωνων στη σύγχρονη Ελλάδα
  • Η διδασκαλία της Λογοτεχνίας στη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση: αρχές μεθόδευση διδασκαλίας αξιολόγηση σχολικής επίδοσης, σχεδιασμός σεναρίων
  • Διδασκαλία της Ελληνικής ως Δεύτερης/Ξένης Γλώσσας 
  • Εκπαίδευση, Eπαγγελματισμός και Tαυτότητες Eκπαιδευτικών
  • Σενάρια διδασκαλίας με την υποστήριξη ΤΠΕ
  • Το παιδαγωγικό έργο του Basil Bernstein 
  • Η σχολική τάξη ως ομάδα συνομηλίκων και η κοινωνικοπαιδαγωγική εργασία του εκπαιδευτικού
  • Εκπαίδευση και φύλο 
  • Τομές στην Ιστορία της Ελληνικής Εκπαίδευσης: Διένεξη, Πόλωση, Σύγκρουση και Εκπαιδευτικές Μεταρρυθμίσεις
  • Παιδαγωγοί και παιδαγωγική σκέψη στον ελληνόφωνο χώρο (19ος αι. – Μεσοπόλεμος)
  • Ποιοτικές μέθοδοι έρευνα
  • Παιδαγωγικοί προβληματισμοί από την εισαγωγή των Τεχνολογιών της Πληροφορίας και των Επικοινωνιών στην  εκπαίδευση
  • Εισαγωγή στη χρήση Η/Υ με εφαρμογές στις κοινωνικές επιστήμες
  • Ειδική Αγωγή & αποτελεσματική διδασκαλία 
  • Ειδικές μαθησιακές δυσκολίες στην εκπαίδευση
  • Στόχοι και κατευθύνσεις στη διαπολιτισμική εκπαίδευση 
  • Εκπαιδευτική πράξη Ι 
  • Εκπαιδευτική πράξη ΙΙ
  • Νέες τεχνολογίες στην Ειδική Αγωγή 
  • Γνώση και διακυβέρνηση στα σύγχρονα περιβάλλοντα μάθησης και εκπαιδευτικής πολιτικής
  • Οργάνωση και Διοίκηση της Εκπαίδευσης και Εκπαιδευτική ηγεσία
  • Μεθοδολογία Ποιοτικής Έρευνας: Διερευνητικές προσεγγίσεις στην ανάλυση εμπειρικών δεδομένων 
  • Εκπαιδεύοντας στην ισότητα των φύλων στο σχολείο 
  • Σενάρια διδασκαλίας φιλολογικών μαθημάτων με την υποστήριξη των ψηφιακών μέσων 

Δείτε την αναλυτική βιβλιογραφία των μαθημάτων ΕΔΩ.​​​​​​

 

 

Οδηγός Σπουδών

Το Πρόγραμμα Σπουδών του Τμήματος Φιλοσοφίας Παιδαγωγικής ΑΠΘ παρέχει στους/στις αποφοίτους τα τυπικά και ουσιαστικά προσόντα ώστε να διεκδικήσουν μια θέση εργασίας στον δημόσιο ή τον ιδιωτικό τομέα.

Επιπλέον,


 Οι πτυχιούχοι Φιλοσοφίας έχουν αποκτήσει τέτοιες δεξιότητες που μπορούν, με τις κατάλληλες μεταπτυχιακές σπουδές, να απορροφηθούν σε αρκετούς επαγγελματικούς κλάδους.
 
Ενδεικτικές Μεταπτυχιακές εξειδικεύσεις

 

Πιο συγκεκριμένα,

 

 Ως εκπαιδευτικοί

  • σε σχολεία της δημόσιας και ιδιωτικής μέσης/δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης. 

  Οι απόφοιτοι του Τμήματος Φιλοσοφίας και Παιδαγωγικής διαθέτουν τα επαγγελματικά δικαιώματα του φιλολόγου και εντάσσονται στον κλάδο ΠΕ02 Φιλολόγων.

  • σε σχολές και θεσμούς συνεχιζόμενης επαγγελματικής κατάρτισης (Ι.Ε.Κ., Κ.Ε.Κ, Δ.Υ.Π.Α. κ.α.)

 

Ως Καθηγητές/τριες φιλολογίας ειδικής αγωγής,

 εφόσον κατέχουν μεταπτυχιακή εξειδίκευση στην ειδική αγωγή και εκπαίδευση.

  • για τη στελέχωση των δομών Ειδικής Αγωγής και Εκπαίδευσης : των ΣΜΕ.Α.Ε., των Τμημάτων ένταξης, των ΚΕ.Δ.Α.Σ.Υ. καθώς και των προγραμμάτων πρώιμης παρέμβασης, των προγραμμάτων παράλληλης στήριξης και παροχής διδασκαλίας στο σπίτι.
     

 Οι απόφοιτοι/ες του Τμήματος με επιπλέον μεταπτυχιακή εξειδίκευση:

  στον Επαγγελματικό Προσανατολισμό και τη Συμβουλευτική εντάσσονται στον κλάδο ΠΕ 22 Επαγγελματικών Συμβούλων.

​​​​​

Ως ελεύθεροι επαγγελματίες 

  • με προσφορά ιδιαίτερων μαθημάτων σε μαθητές/τριες της Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης
     

Ως Συγγραφείς

  • βοηθημάτων για τα φιλολογικά μαθήματα του σχολείου, 
     

Ως διορθωτές/τριες και επιμελητές/τριες κειμένων 

  • σε εκδοτικούς οίκους, 
  • στον ηλεκτρονικό και έντυπο τύπο
  • στα διάφορα μέσα επικοινωνίας

 

Ως στελέχη

  • σε υπηρεσίες του δημοσίου όσο και του ιδιωτικού τομέα, με αρμοδιότητες που εμπίπτουν στα αντικείμενα που καλλιεργεί το Τμήμα

  Οι πτυχιούχοι του Τμήματος εντάσσονται στο ΠΕ Φιλολογικών Σπουδών.

 

Ως εξειδικευμένο προσωπικό επιμέλειας, διαχείρισης και οργάνωσης

  •  πολιτιστικών κέντρων, εκθέσεων, μουσείων και συλλογών

 

 ​​​​​​Άλλες επαγγελματικές προοπτικές αποφοίτων με την κατάλληλη μεταπτυχιακή εξειδίκευση:

Ως συντάκτες/τριες ή/και κειμενογράφοι (content & concept creators) 

  • στους χώρους της διαφήμισης και  του marketing.
  • στα κοινωνικά μέσα

Ως οργανωτικά στελέχη / managers

  •  σε εταιρείες ή/και επιχειρήσεις

 

Tέλος, λόγω των ηθικών και κοινωνικών προβλημάτων που δημιουργούνται στον όλο και πιο ψηφιοποιημένο κόσμο μας, οι απόφοιτοι/ες των Τμημάτων Φιλοσοφίας μπορούν να απασχοληθούν και:

Ως εξειδικευμένο προσωπικό Ηθικής και Δεοντολογίας 

  • σε φορείς και οργανισμούς στους τομείς
    • της Ιατρικής,
    • της Κτηνιατρικής,
    • της Υγειονομικής περίθαλψης, 
    • των Βϊοιατρικών Επιστημών,
    • της Πολιτικής και
    • της Εκπαίδευσης

αλλά και

  • στα Τμήματα Κοινωνικής Εταιρικής Ευθύνης εταιρειών/ επιχειρήσεων, καθώς όλο και συχνότερα πλέον οι εταιρείες καλούνται να αντιμετωπίσουν ηθικά διλήμματα, να εξασφαλίσουν τη συμμόρφωση τους με τα ηθικά πρότυπα και να προωθήσουν την κουλτούρα του οργανισμού.

 

Μπορείτε να βρείτε περισσότερες πληροφορίες για τις σπουδές στη Φιλοσοφία στο άρθρο μας εδώ.

 

Έχετε να μας προτείνετε κάποια διόρθωση; Επικοινωνήστε μαζί μας στο info eduguide.gr

Σχετικά Βίντεο

Παρουσίαση του Τμήματος Φιλοσοφίας και Παιδαγωγικής ΑΠΘ (4:59:17)
Τμήμα Φιλοσοφίας και Παιδαγωγικής Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης
Μεταπτυχιακά & Πτυχία σε Ελλάδα και Κύπρο