Αντικείμενο
Πολιτικές Επιστήμες Διεθνείς και Ευρωπαϊκές Σπουδές Ιστορία και Αρχαιολογία
Πόλη
Κομοτηνή
Διάρκεια
8 εξάμηνα
Πρόσθετες Πληροφορίες

Το Τμήμα Ιστορίας και Εθνολογίας ιδρύθηκε το 1990 και άρχισε να λειτουργεί το ακαδημαϊκό έτος 1991-1992. Δέχεται κατ' έτος 200 περίπου φοιτητές.

Σκοπός του Τμήματος είναι:

  • Να ερευνά την ιστορική πορεία των λαών της ανθρωπότητας από την καταγωγή τους ως σήμερα, καθώς και τους παράγοντες που την επηρεάζουν.
  • Να μελετά τους χαρακτηριστικούς τρόπους συγκρότησης σε ομάδες του ανθρωπίνου είδους, ιδιαίτερα δε των λαών χωρίς γραφή.
  • Να μελετά τη συμπεριφορά και τις εκδηλώσεις του πνευματικού, κοινωνικού και ηθικού βίου των λαών, καθώς και το λαϊκό πολιτισμό.
  • Να παρέχει στους πτυχιούχους του την απαραίτητη θεωρητική και πρακτική κατάρτιση για την επιστημονική και επαγγελματική τους σταδιοδρομία και εξέλιξη.

Το Τμήμα χορηγεί ενιαίο πτυχίο με επιμέρους ειδίκευση στην Ιστορία ή στην Εθνολογία.

Εργαστήρια

  • Εργαστήριο Φυσικής Ανθρωπολογίας
  • Εργαστήριο Λαογραφίας και Κοινωνικής Ανθρωπολογίας
  • Εργαστήριο Νεότερης και Σύγχρονης Ιστορίας και Ιστορικής Εκπαίδευσης
  • Εργαστήριο Βυζαντινών και Μεταβυζαντινών Ερευνών
  • Εργαστήριο Τεχνολογίας, Έρευνας και Εφαρμογών στην Εκπαίδευση

Το Πρόγραμμα περιλαμβάνει οκτώ (8) εξαμηνιαία μαθήματα (Διδακτική διάρκεια εκάστου 13 x 3 = 39 ώρες τουλάχιστον, ECTS εκάστου: 4,5 μονάδες) η επιτυχής παρακολούθηση των οποίων οδηγεί στη λήψη του Πιστοποιητικού Παιδαγωγικής και Διδακτικής Επάρκειας. Για την εξυπηρέτης του Προγράμματος έχει συγκροτηθεί κατάλογος μαθημάτων που διαρθρώνεται,  στις εξής τρεις (3) θεματικές ενότητες: Α) Θέματα εκπαίδευσης και αγωγής, Β) Θέματα μάθησης και διδασκαλίας και Γ) Ειδική διδακτική και πρακτική άσκηση. Από τα οκτώ (8) μαθήματα, οι φοιτητές θα πρέπει να παρακολουθήσουν και να εξεταστούν επιτυχώς σε τρία (3) υποχρεωτικά μαθήματα (Υ), ένα (1) από κάθε θεματική κατηγορία, καθώς και σε άλλα πέντε (5) υποχρεωτικά επιλογής μαθήματα (ΥΕ) ως εξής: δύο (2) από την πρώτη θεματική κατηγορία, δύο (2) από τη δεύτερη θεματική κατηγορία και ένα (1) από την τρίτη θεματική κατηγορία το οποίο θα πρέπει υποχρεωτικά να είναι μάθημα πρακτικής άσκησης.

Τα μαθήματα Παιδαγωγικής Κατάρτισης και Διδακτικής Επάρκειας αποδίδουν 36 διδακτικές μονάδες (4,5 ECTS ανά μάθημα) σε σύνολο 240 που απαιτούνται για τη λήψη πτυχίου.

1ο Εξάμηνο

  • Εισαγωγή στη Λαογραφία    
  • Εισαγωγή στην Αρχαιολογία
  • Εισαγωγή στην ιστορία της ελληνικής και ρωμαϊκής αρχαιότητας    
  • Εισαγωγή στην Ιστορία του Ισλαμικού Κόσμου
  • Εισαγωγή στην Κοινωνική και Πολιτισμική Ανθρωπολογία
  • Θεωρία και μεθοδολογία της ιστορίας    
  • Ιταλικά Α΄

2ο Εξάμηνο

  • Εισαγωγή στη Βυζαντινή ιστορία και τον πολιτισμό
  • Εισαγωγή στη Δημογραφία    
  • Εισαγωγή στη Μεσαιωνική Ευρωπαϊκή Ιστορία
  • Εισαγωγή στη Σημειωτική
  • Εισαγωγή στην ιστορία της τέχνης
  • Εισαγωγή στην Οθωμανική Ιστορία
  • Ιταλικά Β΄

3ο Εξάμηνο

  • Εισαγωγή στη Νεότερη και Σύγχρονη Ευρωπαϊκή Ιστορία    
  • Εισαγωγή στην Ανθρωπογεωγραφία- Γεωγραφίες & Κοινωνίες    
  • Εισαγωγή στην Εξέλιξη και τη Φυσική Ανθρωπολογία
  • Εισαγωγή στην Ιστορία του Νέου, Νεότερου και Σύγχρονου Ελληνισμού
  • Εισαγωγή στην Ιστορία των Βαλκανικών Λαών
  • Ιταλικά Γ΄    
  • Ποσοτικές και ποιοτικές μέθοδοι έρευνας στις κοινωνικές επιστήμες

4ο Εξάμηνο

  • Ιταλικά Δ΄

5ο Εξάμηνο

  • Ιταλικά Ε΄

6ο Εξάμηνο

  • Ιταλικά ΣΤ΄

7ο Εξάμηνο

  • Ιταλικά Ζ΄

8ο Εξάμηνο

  • Ιταλικά Η΄

Δείτε την αναλυτική βιβλιογραφία των μαθημάτων ΕΔΩ

Οδηγός Σπουδών

Μετά την ολοκλήρωση του κύκλου ειδίκευσης του ΠΠΣ οι φοιτητές/τριες έχουν όλα τα θεωρητικά και μεθοδολογικά εφόδια για να παρακολουθήσουν προγράμματα μεταπτυχιακών σπουδών σε πανεπιστήμια της Ελλάδας ή του εξωτερικού.

Τι αναμένεται να είναι σε θέση να εφαρμόζει ένας απόφοιτος του ΤΙΕ

  • Τη συνθετική αναπαραγωγή της επιστημονικής γνώσης για την Ιστορία και τον πολιτισμό και την κριτική της αποτίμηση
  • Τη διεξαγωγή επιστημονικής έρευνας, είτε αυτοδύναμα είτε στο πλαίσιο μεταπτυχιακών εκπαιδευτικών θεσμών, στα επιστημονικά πεδία του Τμήματος
  • Το σχεδιασμό και την υλοποίηση της διδασκαλίας της Ιστορίας και του πολιτισμού (λογοτεχνίας, τέχνης κ.λπ.) στην τυπική Β/θμια Εκπαίδευση ως φιλόλογος
  • Την αποτελεσματική παιδαγωγική καθοδήγηση προ-εφήβων και εφήβων στο πλαίσιο του δημόσιου ή ιδιωτικού σχολικού θεσμού αλλά και της άτυπης και μη τυπικής εκπαίδευσης
  • Το σχεδιασμό και την υλοποίηση μουσειακών εκθέσεων και την έγκυρη παροχή επιστημονικής συμβουλευτικής καθοδήγησης σε φορείς πολιτιστικής διαχείρισης (μουσεία, πολιτιστικούς συλλόγους κ.λπ.)
  • Το σχεδιασμό και την υλοποίηση προγραμμάτων ξενάγησης σε αρχαιολογικούς χώρους, μουσεία, νεότερα και σύγχρονα μνημεία, ιστορικούς χώρους κ.λπ.
  • Τη σύνθεση και συγγραφή άρτιων επιστημονικών αλλά και εκλαϊκευτικών κειμένων ευρύτερης χρήσης (π.χ. αρθρογραφία) τόσο στα επιστημονικά πεδία του Τμήματος όσο και σε γενικότερα ζητήματα κοινωνικού, πολιτικού, πολιτισμικού ή άλλου προβληματισμού με τη χρήση, όπου αυτό απαιτείται, της επιστημονικής τεχνογραφίας
  • Τη διοργάνωση αλλά και το συντονισμό δημόσιων συζητήσεων με θέμα την Ιστορία και τον πολιτισμό εν γένει καθώς και την παρουσίαση σχετικών βιβλίων και συγγραμμάτων επιστημονικού ή εκλαϊκευτικού χαρακτήρα.

Δείτε παρακάτω το επαγγελματικό περίγραμμα αποφοίτων Ιστορίας και Εθνολογίας ΔΠΘ όπως έχει δημοσιευθεί από το γραφείο διασύνδεσης του ΔΠΘ. Τις μονογραφίες επιμελήθηκε η σύμβουλος επαγγελματικού προσανατολισμού Δρ. Κατερίνα Κεδράκα, Επίκουρος Καθηγήτρια του Τμήματος Μοριακής Βιολογίας και Γενετικης του ΔΠΘ σε συνεργασία με στελέχη του Γραφείου Διασύνδεσης ΔΠΘ.

Γενικές πληροφορίες:

Οι απόφοιτοι του Τμήματος Ιστορίας και Εθνολογίας στα πλαίσια των σπουδών τους έχουν εντρυφήσει στα γνωστικά αντικείμενα και των δύο επιστημών που περιλαμβάνει η διπλή κατεύθυνση που αναγράφεται στον τίτλο σπουδών τους. Συγκεκριμένα, έχουν ασχοληθεί με την ιστορική πορεία των λαών της ανθρωπότητας από την καταγωγή τους ως σήμερα και τους παράγοντες που την επηρεάζουν, τους χαρακτηριστικούς τρόπους συγκρότησης του ανθρώπινου είδους σε ομάδες και ιδιαίτερα των λαών χωρίς γραφή, καθώς και τη συμπεριφορά και τις εκδηλώσεις του πνευματικού, κοινωνικού και ηθικού βίου των λαών και το λαϊκό πολιτισμό. Μετά την κτήση του πτυχίου τους οι απόφοιτοι του Τμήματος Ιστορίας και Εθνολογίας, ανεξάρτητα από την κατεύθυνση που επέλεξαν να ακολουθήσουν, μπορούν να εργαστούν ως Φιλόλογοι στη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση διδάσκοντας όλα τα γνωστικά αντικείμενα που άπτονται του περιεχομένου των σπουδών τους, με χρήση κατάλληλου εκπαιδευτικού σχεδιασμού και μέσων διδασκαλίας (π.χ. γραφική ύλη, Η/Υ, διαδραστικοί πίνακες κλπ). Το ακριβές καθηκοντολόγιο και οι συνθήκες εργασίας των πτυχιούχων ρυθμίζονται από το εκάστοτε εργασιακό πλαίσιο.

Παραδείγματα πιθανών θέσεων εργασίας:

  • Ως καθηγητές (ΠΕ02 Φιλολόγων) στη Δημόσια Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση για τη διδασκαλία κυρίως των ιστορικών μαθημάτων αφού αποχτήσουν Πιστοποιητικό Διδακτικής και Παιδαγωγικής Επάρκειας (βάσει του Ν. 3848/2010) και στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση.
  • Ως Φιλόλογοι σε Ιδιωτικά Σχολεία και φροντιστήρια.
  • Ως Εκπαιδευτές Ελληνικής Γλώσσας σε φορείς εκπαίδευσης του ευρύτερου δημόσιου (π.χ. Σχολεία Δεύτερης Ευκαιρίας και στα Κέντρα Διά Βίου Μάθησης).
  • Παροχή εκπαιδευτικού έργου ως ελεύθεροι επαγγελματίες με ιδιαίτερα μαθήματα.
  • Ως ιστορικοί και εθνολόγοι σε ερευνητικά - επιστημονικά ιδρύματα, κέντρα μελετών, μουσεία, πολιτισμικά κέντρα, βιβλιοθήκες, μορφωτικά ιδρύματα, αρχεία, μουσεία, πινακοθήκες (από μονογραφίες ΟΑΕΔ) κλπ
  • Σε προγράμματα ανασκαφών τόσο στην Ελλάδα, όσο και στο εξωτερικό, για την προώθηση της ιστορικής και εθνολογικής έρευνας.
  • Σε υπηρεσίες του δημόσιου όσο και του ιδιωτικού τομέα, με αρμοδιότητες που εμπίπτουν στα αντικείμενα που καλλιεργεί το Τμήμα.

Προσωπικό προφίλ και δεξιότητες που χρειάζεται να διαθέτει ο απόφοιτος για τη σταδιοδρομία του:

Ο απόφοιτος του Τμήματος Ιστορίας και Εθνολογίας είναι απαραίτητο να αγαπά τη μελέτη της ιστορίας, της εθνολογίας, των παραδόσεων και του λαϊκού πολιτισμού. Επιθυμητό είναι να χαρακτηρίζεται από ερευνητικό πνεύμα και δημιουργική φαντασία για να μπορεί να ζωντανεύει, να αναπαριστά και να φωτίζει τα ιστορικά γεγονότα μέσα από τις ιστορικές πηγές και τα κείμενα. Είναι καλό να διαθέτει υπομονή και επιμονή και να μπορεί να μεταδίδει απλά και κατανοητά τις γνώσεις του.

Ο απόφοιτος χρειάζεται:

  • Γλωσσικές Ικανότητες (έφεση στο χειρισμό της γλώσσας, ευχέρεια στον προφορικό και στο γραπτό λόγο, ταχύτητα απόκρισης σε γλωσσικά μηνύματα κλπ)
  • Ειδικές ικανότητες: αναλυτική και συνθετική σκέψη, παρατηρητικότητα και μνήμη, δημιουργικότητα και φαντασία, ταξινόμηση και επεξεργασία πηγών και αρχειακού υλικού
  • Επιθυμία για δια βίου ενημέρωση, εκπαίδευση και κατάρτιση
  • Κοινωνικές δεξιότητες: επικοινωνία, συνεργασία, υπευθυνότητα, συνέπεια, πειθαρχία, προσαρμοστικότητα και ευελιξία, ικανότητα ιεράρχησης προτεραιοτήτων, διαχείρισης και οργάνωσης χρόνου
  • Δεξιότητες στη διαχείριση τάξεων που είναι πολιτισμικά διαφέρουσες
  • Δεξιότητες διαχείρισης συναισθημάτων (π.χ. άγχους, θυμού)
  • Δεξιότητα χρήσης Η/Υ, ενεργού αναζήτησης και επεξεργασίας πληροφοριών και δεδομένων
  • Διοικητικές και οικονομικές δεξιότητες (π.χ. όταν αναλαμβάνουν επιχειρηματική δραστηριότητα με δημιουργία δικού τους φροντιστηρίου)

Σε παρόμοιες θέσεις εργασίας μπορεί να εργάζονται και απόφοιτοι:

  • των Τμημάτων Φιλολογίας
  • των Τμημάτων Ιστορίας και Αρχαιολογίας
  • του Τμήματος Ιστορίας Αρχαιολογίας και Κοινωνικής Ανθρωπολογίας
  • του Τμήματος Ιστορίας
  • του Τμήματος Ιστορίας, Αρχαιολογίας και Διαχείρισης Πολιτισμικών Αγαθών
  • του Τμήματος Μεθοδολογίας, Ιστορίας και Θεωρίας της Επιστήμης

Ενδεικτικές μεταπτυχιακές σπουδές:

Επιθυμητή είναι η περαιτέρω ειδίκευση μεταπτυχιακού ή/και διδακτορικού επιπέδου στην Ιστορία, την Εθνολογία, τη Λαογραφία, σε Νεοελληνικές και βυζαντινές σπουδές, στη διδακτική της ιστορίας κλπ.

Πορεία σταδιοδρομίας:

Οι απόφοιτοι του Τμήματος Ιστορίας και Εθνολογίας συνήθως δουλεύουν, σύμφωνα με την ισχύουσα νομοθεσία σχετικά με το διορισμό προσωπικού, ως Φιλόλογοι της Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης σε δημόσια σχολεία ή σε ιδιωτικά σχολεία και φροντιστήρια, εφόσον επιλεγούν για τις θέσεις αυτές. Επίσης, είναι δυνατό να απασχοληθούν ως εκπαιδευτές της ελληνικής γλώσσας σε εκπαιδευτικούς φορείς του ευρύτερου δημόσιου τομέα και σε λοιπά προγράμματα του Υπουργείου Παιδείας για τη διδασκαλία της ελληνικής γλώσσας. Ως ελεύθεροι επαγγελματίες μπορούν να προσφέρουν εκπαιδευτικό έργο υπό τη μορφή ιδιαίτερων μαθημάτων κατ’ οίκον ή και να ανοίξουν το δικό τους φροντιστήριο. Λιγότερο συχνά οι απόφοιτοι του Τμήματος Ιστορίας και Εθνολογίας απασχολούνται ως Ιστορικοί σε ερευνητικά - επιστημονικά ιδρύματα, κέντρα μελετών, μουσεία, πολιτισμικά κέντρα, βιβλιοθήκες, μορφωτικά ιδρύματα, αρχεία, μουσεία και πινακοθήκες.

Σας άρεσε το eduguide; κάντε μας

Έχετε να μας προτείνετε κάποια διόρθωση; Επικοινωνήστε μαζί μας στο info eduguide.gr

Όλα τα μεταπτυχιακά στην Ελλάδα