Χρησιμοποιούμε cookies για να σας παρέχουμε καλύτερες υπηρεσίες. Με τη χρήση αυτού του ιστότοπου, αποδέχεστε τους όρους χρήσης και τη χρήση των cookies.

Πώς είναι να είσαι Λογοθεραπεύτρια

Πώς είναι να είσαι Λογοθεραπεύτρια

Τι κάνει στην πράξη μια λογοθεραπεύτρια και πώς μοιάζει η καθημερινότητά της; Η Ερατώ Τσαΐρη μάς συστήνει τη λογοθεραπεία μέσα από τη δική της εμπειρία και δίνει πρακτικές συμβουλές σε μαθητές και μαθήτριες που σκέφτονται να ακολουθήσουν αυτό το επάγγελμα.

1. Αν ένας/μία μαθητής/τρια σας ρωτούσε «τι κάνετε ακριβώς στη δουλειά σας;», ποιο παράδειγμα από την καθημερινότητά σας θα του/της δίνατε για να καταλάβει τι σημαίνει λογοθεραπεία στην πράξη;
 
Πώς είναι όταν προσπαθείς να λύσεις ένα παζλ και ένα κομμάτι δεν ταιριάζει καλά; Η λογοθεραπεία μοιάζει πολύ με αυτό. Μαζί με το άτομο που έχω απέναντί μου —είτε είναι παιδί, έφηβος ή ενήλικας—ψάχνουμε ποιο “κομμάτι” της ομιλίας ή της επικοινωνίας χρειάζεται λίγη βοήθεια. Μπορεί να είναι μια φωνούλα που ακούγεται λίγο διαφορετικά, μια λέξη που μπερδεύεται, μια ιστορία που δεν ξέρεις πώς να την πεις ή μια σκέψη που δυσκολεύεσαι να την εκφράσεις στους άλλους. Μερικές φορές δουλεύουμε και με τη σίτιση, όταν κάποιος δυσκολεύεται να μασήσει ή να καταπιεί.

Και μετά… ξεκινάμε δουλειά! Μέσα από παιχνίδια, εικόνες, μικρές κινήσεις και “μυστικά τρικ”, κάνουμε βήμα-βήμα το κομμάτι αυτό να ταιριάξει καλύτερα. Και κάποια στιγμή, όπως στο παζλ, βρίσκουμε τη σωστή πλευρά, το πιέζουμε λίγο… και κουμπώνει. Εκείνη η στιγμή είναι το πιο όμορφο σημείο της δουλειάς μας.

Η φωτογραφία είναι μια ευγενική παραχώρηση της Ερατώς Τσαΐρη

2. Ποιο θεωρείτε ότι είναι το πιο ουσιαστικό πρώτο βήμα για έναν/μία μαθητή/τρια που σκέφτεται να ασχοληθεί με τη Λογοθεραπεία; Και τι θα τον/την συμβουλεύατε για να καταλάβει αν αυτό το επάγγελμα του/της ταιριάζει πραγματικά;

Το πιο ουσιαστικό πρώτο βήμα για έναν/μια μαθητή/τρια που σκέφτεται τη Λογοθεραπεία είναι να έρθει σε πραγματική επαφή με τη δουλειά, να δει δηλαδή την επιστήμη “ζωντανά” μέσα σε ένα θεραπευτικό πλαίσιο. Δεν αρκεί να διαβάσει κανείς θεωρία· χρειάζεται να παρακολουθήσει συνεδρίες, να μιλήσει με λογοθεραπευτές για την καθημερινότητά τους και να καταλάβει πώς δουλεύουμε στην πράξη με παιδιά, ενήλικες και οικογένειες — τόσο στο θεραπευτικό κομμάτι όσο και στη συμβουλευτική.

Η λογοθεραπεία δεν είναι απλώς «μαθαίνω κάποιον να μιλάει». Είναι επικοινωνία, συναίσθημα, συνεργασία, παιχνίδι, θεραπεία, ανάλυση και μεγάλη ευθύνη. Όταν ο/η μαθητής/τρια δει όλα αυτά από κοντά, αρχίζει να αντιλαμβάνεται αν αυτό το επάγγελμα του/της ταιριάζει πραγματικά και αν αισθάνεται ότι μπορεί να υποστηρίξει ανθρώπους σε μια τόσο σημαντική πτυχή της ζωής τους.

3. Ποιες είναι οι πιο συχνές παρεξηγήσεις ή λανθασμένες αντιλήψεις που συναντάτε σχετικά με τη λογοθεραπεία;

Μία από τις πιο συχνές παρεξηγήσεις γύρω από τη λογοθεραπεία είναι η ιδέα ότι «το παιδί θα τα μάθει μόνο του, αρκεί να μεγαλώσει λίγο». Είναι αλήθεια ότι κάποια παιδιά ωριμάζουν με τον χρόνο, όμως η αναμονή μπορεί να στερήσει πολύτιμα αναπτυξιακά παράθυρα. Η έγκαιρη παρέμβαση κάνει τεράστια διαφορά και βοηθά το παιδί —ή τον ενήλικα— να προχωρήσει με μεγαλύτερη άνεση και αυτοπεποίθηση.

Μια άλλη λανθασμένη αντίληψη είναι ότι η δουλειά γίνεται αποκλειστικά μέσα στη συνεδρία και ότι «μία φορά την εβδομάδα αρκεί». Στην πραγματικότητα, η πρόοδος χτίζεται κυρίως ανάμεσα στις συνεδρίες. Η συνεργασία με τους γονείς, οι μικρές καθημερινές πρακτικές και η συνεχής επανάληψη είναι αυτά που ενισχύουν και σταθεροποιούν την αλλαγή.

Τέλος, πολλοί πιστεύουν ότι «στη λογοθεραπεία απλώς παίζουν». Το παιχνίδι, η κίνηση, το πάτωμα, τα αισθητηριακά υλικά και οι δημιουργικές δραστηριότητες δεν είναι “χαλάρωση”, αλλά θεραπευτικά εργαλεία. Η λογοθεραπεία προσαρμόζεται σε κάθε άτομο: μπορεί να γίνει μέσα από παιχνίδι, μπορεί όμως και μέσω πιο δομημένων ασκήσεων. Το σημαντικό είναι ότι κάθε δραστηριότητα έχει συγκεκριμένο θεραπευτικό σκοπό, ακόμη κι αν μοιάζει απλή.

4. Πώς πιστεύετε ότι θα εξελιχθεί ο κλάδος της Λογοθεραπείας τα επόμενα χρόνια; Βλέπετε νέες τάσεις ή ανάγκες να αναδύονται;

Ο κλάδος της Λογοθεραπείας εξελίσσεται συνεχώς και τα επόμενα χρόνια θα δούμε ακόμη μεγαλύτερη ενσωμάτωση νέων επιστημονικών δεδομένων, ιδιαίτερα από τη νευροανάπτυξη, τη νευρολογία, τη φωνητική και τις γνωστικές επιστήμες. Αυτό σημαίνει ότι ο/η λογοθεραπευτής/τρια θα χρειάζεται να παραμένει δια βίου μαθητής/τρια, αλλά και ότι η θεραπευτική παρέμβαση θα γίνεται ολοένα και πιο τεκμηριωμένη, στοχευμένη και αποτελεσματική.

Παράλληλα, η εξ αποστάσεως θεραπεία φαίνεται πως θα αποκτήσει ακόμη πιο σημαντικό ρόλο. Η εμπειρία της πανδημίας έδειξε ότι οι διαδικτυακές συνεδρίες μπορούν να λειτουργήσουν πολύ καλά σε αρκετές περιπτώσεις, ανοίγοντας νέες δυνατότητες πρόσβασης σε άτομα που δεν μπορούν να μετακινηθούν ή ζουν μακριά από υπηρεσίες.

Τέλος, η τεχνολογία αναμένεται να προσφέρει νέα εργαλεία τόσο στην αξιολόγηση όσο και στην παρέμβαση. Προγράμματα ανίχνευσης πρώιμων ενδείξεων γλωσσικών ή φωνητικών δυσκολιών, πιο ακριβείς και γρήγορες μεθόδους αξιολόγησης, αλλά και θεραπείες που προσαρμόζονται στις ανάγκες του κάθε ατόμου, θα γίνουν ολοένα και πιο συνηθισμένα. Όλα αυτά δείχνουν έναν κλάδο που γίνεται πιο σύγχρονος, πιο ψηφιακός και ταυτόχρονα πιο ανθρώπινος, καθώς επιτρέπει στον θεραπευτή να υποστηρίζει κάθε άνθρωπο με τρόπους που ανταποκρίνονται καλύτερα στις δικές του ανάγκες.

Η Ερατώ Τσαΐρη είναι λογοθεραπεύτρια με σπουδές στα Ιωάννινα και εκτενή κατάρτιση στον χώρο της ομιλίας, της γλώσσας και της επικοινωνίας. Διαθέτει περισσότερες από σαράντα πιστοποιήσεις σε εξειδικευμένες εκπαιδεύσεις, που αφορούν τόσο τη λογοθεραπευτική παρέμβαση όσο και τη σίτιση παιδιών με διατροφικές δυσκολίες ή τροφική επιλεκτικότητα. Τον τελευταίο χρόνο δημιουργεί ενεργά περιεχόμενο στα social media ως «etspeechy», προσφέροντας με απλό και προσιτό τρόπο λογοθεραπευτικά tips και χρήσιμες συμβουλές για παιδιά, γονείς και συναδέλφους επαγγελματίες.

 

#Σπουδές στη Λογοθεραπεία

Μπορείς να διαβάσεις εδώ περισσότερα για τις συγκεκριμένες επιστήμες, ενώ όλα τα σχετικά προπτυχιακά προγράμματα που προσφέρονται σε Ελλάδα και Κύπρο βρίσκονται συγκεντρωμένα εδώ:

Ελλάδα

Κύπρος

Αν έχεις ήδη ολοκληρώσει τις προπτυχιακές σπουδές σου και αναζητάς ευκαιρίες για μεταπτυχιακή εξειδίκευση, μπορείς μέσω της μηχανής αναζήτησης μεταπτυχιακών του eduguide να βρεις προγράμματα πιο εξειδικευμένα στον χώρο της Λογοθεραπείας, αλλά και σε συναφείς τομείς, όπως η Ιατρική, η Εκπαίδευση, η Διοίκηση και η Δημόσια Υγεία, ώστε να επιλέξεις εκείνο που ταιριάζει καλύτερα στα ενδιαφέροντα και στους επαγγελματικούς σου στόχους.
Για να διευκολύνεις την αναζήτησή σου, μπορείς να χρησιμοποιήσεις λέξεις-κλειδιά όπως «Λογοπαθολογία», «Αποκατάσταση», «Ειδική Αγωγή», «Ακουολογία», «Δημόσια Υγεία», «Νευροεπιστήμες», «Διαταραχές Επικοινωνίας» κ.ά.

Μοιραστείτε το:

Μεταπτυχιακά & Πτυχία σε Ελλάδα και Κύπρο