Χρησιμοποιούμε cookies για να σας παρέχουμε καλύτερες υπηρεσίες. Με τη χρήση αυτού του ιστότοπου, αποδέχεστε τους όρους χρήσης και τη χρήση των cookies.

Πανελλήνιες 2025: Τα θέματα της Νεοελληνικής Γλώσσας και Λογοτεχνίας

Πανελλήνιες 2025: Τα θέματα της Νεοελληνικής Γλώσσας και Λογοτεχνίας

Σήμερα, Παρασκευή 30 Μαΐου, ξεκίνησαν οι Πανελλαδικές Εξετάσεις για τους μαθητές και τις μαθήτριες των Γενικών Λυκείων με το μάθημα της Νεοελληνικής Γλώσσας και Λογοτεχνίας.

 

Οι υποψήφιοι κλήθηκαν να επεξεργαστούν τρία κείμενα – δύο μη λογοτεχνικά και ένα λογοτεχνικό – με βασικό θεματικό άξονα τη δημιουργικότητα και τη σημασία της στη ζωή του ανθρώπου, από τη βρεφική ηλικία μέχρι και την ενήλικη επαγγελματική του πορεία.

Το πρώτο κείμενο βασίστηκε σε μελέτη του Αντώνη Λενακάκη και εστίαζε στη σύνδεση της δημιουργικότητας με την εκπαιδευτική διαδικασία, κυρίως μέσα από την επαφή με τις τέχνες. Το δεύτερο ήταν άρθρο της Κέλλυς Φαναριώτη, το οποίο παρουσίαζε επιστημονικά ευρήματα για τη δημιουργική σκέψη των βρεφών, πριν ακόμη την ανάπτυξη της ομιλίας. Το τρίτο, λογοτεχνικό κείμενο, προερχόταν από το έργο του Γιώργου Ιωάννου Για ένα φιλότιμο, και αποτύπωνε με ειρωνική διάθεση τον υπαρξιακό προβληματισμό ενός εργαζόμενου απέναντι στη φθορά της καθημερινότητας.

Αναλυτικά τα θέματα:

Θέμα Α
Οι μαθητές/τριες κλήθηκαν να συνοψίσουν σε 70-80 λέξεις τις απόψεις της Δρ. Μπάρμπαρα Πομιεχόφσκα – όπως παρουσιάστηκαν στο δεύτερο κείμενο – για τη φύση και την απαρχή της δημιουργικής σκέψης.

Θέμα Β
Αρχικά, ζητήθηκε να χαρακτηριστούν πέντε προτάσεις ως σωστές ή λανθασμένες, βάσει του πρώτου κειμένου. Ακολούθησαν ασκήσεις πιο γλωσσικού χαρακτήρα, όπως ο εντοπισμός χαρακτηριστικών επιστημονικού λόγου, η ερμηνεία του επικοινωνιακού σκοπού του τίτλου του δεύτερου κειμένου και η μετατροπή πρότασης στην αντίθετη σύνταξη, με σχολιασμό των αλλαγών στο ύφος. Ήταν ένα σύνολο ασκήσεων που απαιτούσαν προσεκτική ανάγνωση, γλωσσική παρατήρηση και κατανόηση της λειτουργίας του λόγου.

Θέμα Γ
Αφορούσε το λογοτεχνικό απόσπασμα του Ιωάννου. Οι μαθητές/τριες έπρεπε να αναδείξουν τον προβληματισμό του ήρωα και να τεκμηριώσουν την απάντησή τους με τρεις διαφορετικούς κειμενικούς δείκτες. Η άσκηση ολοκληρωνόταν με ένα ερώτημα προσωπικής τοποθέτησης, δίνοντας χώρο στην εμπειρία και τον προβληματισμό των υποψηφίων.

Θέμα Δ
Το τελευταίο θέμα ζητούσε από τους/τις μαθητές/τριες να γράψουν ένα άρθρο 350-400 λέξεων για το προσωπικό τους ιστολόγιο. Στο πρώτο μέρος, έπρεπε να εξηγήσουν γιατί το σχολείο οφείλει να καλλιεργεί τη δημιουργικότητα. Στο δεύτερο, να αναφερθούν στους τρόπους με τους οποίους οι ίδιοι εκφράζουν δημιουργικά τον εαυτό τους στην καθημερινότητά τους.

Με κεντρικό θέμα τη δημιουργικότητα, οι φετινές Πανελλαδικές ξεκίνησαν με ένα σαφές και ελπιδοφόρο μήνυμα: η φαντασία, η πρωτοβουλία και η προσωπική ματιά δεν είναι μόνο καλοδεχούμενες, αλλά απολύτως απαραίτητες δεξιότητες για έναν κόσμο που συνεχώς αλλάζει.


Καλή συνέχεια και καλά αποτελέσματα από την ομάδα του eduguide! 


Για να δείτε και να κατεβάσετε τα θέματα πατήστε εδώ 

Μοιραστείτε το:

Μεταπτυχιακά & Πτυχία σε Ελλάδα και Κύπρο