Χρησιμοποιούμε cookies για να σας παρέχουμε καλύτερες υπηρεσίες. Με τη χρήση αυτού του ιστότοπου, αποδέχεστε τους όρους χρήσης και τη χρήση των cookies.

Συμβουλές για μια επιτυχημένη προφορική παρουσίαση. Τι να κάνεις και τι να αποφύγεις!

Συμβουλές για μια επιτυχημένη προφορική παρουσίαση. Τι να κάνεις και τι να αποφύγεις!

Όλα τα tips για να κάνεις μια επαγγελματική παρουσίαση που θα μείνει χαραγμένη θετικά στο μυαλό όλων.

Πολλές φορές στη ζωή σου θα χρειαστεί να προετοιμάσεις και να δείξεις σε κοινό μια παρουσίαση:

  • στη Σχολή σου (παρουσιάζοντας μια εργασία σου ή τα αποτελέσματα μιας έρευνας που έκανες)
  • σε αίτηση για εργασία (μπορεί ένας μελλοντικός εργοδότης να σου ζητήσει να του παρουσιάσεις τον εαυτό σου)
  • στην εταιρεία σου ως εργαζόμενος/η (πιθανόν να χρειαστεί να παρουσιάσεις τα project σου)

…αλλά και σε διάφορες ακόμα περιστάσεις. Πώς θα το κάνεις; Το Eduguide βρέθηκε σε workshop για προφορικές παρουσιάσεις και αντλήσαμε τα πιο σημαντικά tips και μυστικά για να φτιάξεις μια αποτελεσματική παρουσίαση.

1. Αν δεν ξέρεις ποιοι θα είναι το κοινό σου, ρώτα. Πριν την παρουσίαση, βεβαιώσου για το ποιο θα είναι το προφίλ των ανθρώπων που θα σε παρακολουθήσουν. Έχουμε βρεθεί σε παρουσίαση που απευθυνόταν σε υποψηφίους και ο ομιλητής διατύπωνε εξειδικευμένους όρους, π.χ. DEI ή EBITDA, χωρίς να εξηγεί τι σημαίνουν αυτοί οι όροι. (DEI σημαίνει Diversity, Equity, Inclusion και αναφέρεται σε μεθόδους συμπερίληψης, ενώ EBITDA είναι τα αρχικά του Earnings Before Interest, Taxes, Depreciation and Amortization, που συνήθως αναφέρεται στα κέρδη μιας εταιρείας προ φόρων και τόκων). Φαντάσου πόσο γρήγορα έχασε ο ομιλητής τη δυνατότητα κατανόησης από το ακροατήριό του.

2. Κάνε καλή προετοιμασία. Υπολόγισε τι θες να πεις και πόσο χρόνο έχεις. Πριν εμφανιστείς πρόβαρε όσα έχεις ετοιμάσει.

3. Χρησιμοποίησε οπτικό background. Μη στέκεσαι απλώς μιλώντας. Αν προβλέπεται, φτιάξε μια οπτική παρουσίαση. Οι περισσότεροι φοιτητές/τριες και επαγγελματίες χρησιμοποιούν το Prezi, το Canva ή και το Keynote (αν χρησιμοποιείς Mac). Όλα μοιάζουν με το PowerPoint αλλά είναι λίγο πιο σύγχρονα και εξελιγμένα. Εναλλακτικά, μπορείς να διαλέξεις να έχεις έναν πίνακα πίσω σου που θα σημειώνεις τα βασικά σημεία της ομιλίας σου. Μη διστάσεις να χρησιμοποιήσεις έτοιμα templates παρουσίασης που σου παρέχουν διάφορες πλατφόρμες δωρεάν.

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Εδώ ενδεικτικά templates από Prezi.


 

 

 

 

 

 

 

Αν έχεις πίνακα πίσω σου, προσπάθησε να μη γράφεις πολλά και να μην έχεις συχνά γυρισμένη την πλάτη στο κοινό σου.

4. Στο οπτικό κομμάτι σου, παράμεινε μίνιμαλ. Αν χρησιμοποιήσεις ψηφιακή παρουσίαση, μην κάνεις τα slides σου πολύ αναλυτικά και μην τα γεμίσεις με πολλή πληροφορία. Δεν το θέλουμε αυτό. Δεν θέλουμε το κοινό να κοιτάζει τα slides και να μην κοιτάζει εσένα. Ούτε θα θέλαμε να «απαγγέλλεις» εσύ όσα γράφει το slide. Τι μπορείς να κάνεις; Αν πρόκειται να μιλήσεις π.χ. για Logistics, βάλε στα slides μόνο τα key-points (ακόμα και μόνο μία λέξη-κλειδί θα βοηθήσει). Όλα τα υπόλοιπα, καλό είναι τα λες από μνήμης ή από σημειώσεις που βλέπεις αποκλειστικά εσύ.

Όσο λιγότερες πληροφορίες έχει κάθε σελίδα σου, τόσο καλύτερα. Εδώ ενδεικτικά το άνοιγμα μιας παρουσίασης που φτιάξαμε στο Canva.

5. Οι σημειώσεις σου. Αν επιλέξεις να έχεις σημειώσεις στα χέρια σου και να μην κάνεις την παρουσίαση από μνήμης, φρόντισε να μη διαβάζεις λέξη-λέξη από το χαρτί σου. Θα χάσεις τη σύνδεση με το ακροατήριό σου αν δεν τους κοιτάς και απλά διαβάζεις από ένα ξερό χαρτί. Μια πολύ καλή ιδέα είναι να μην έχεις λευκό χαρτί Α4 μπροστά σου, αλλά μικρές χρωματιστές memory cards στις οποίες θα έχεις σημειώσει βασικά πράγματα που δεν θες να ξεχάσεις.

6. Χρησιμοποίησε ενδιαφέρουσες εικόνες, και γραφήματα. Οτιδήποτε σχεδόν, μπορεί να οπτικοποιηθεί. Δεν χρειάζονται πάντα λέξεις στα slides. Μια εικόνα που υποδηλώνει το τι λες μπορεί να είναι υπερ-αρκετή. Επίσης αν αναφέρεις αριθμούς, στατιστικά, και λοιπά στοιχεία σίγουρα χρειάζεται να φτιάξεις ένα γράφημα. 

Ένα γράφημα (chart) είναι ο καλύτερος τρόπος να παρουσιάσεις στοιχεία.

7. Παίξε με τον τόνο της φωνής σου. Οι περισσότεροι άνθρωποι που παρουσιάζουν, χάνουν το ενδιαφέρον του κοινού τους επειδή μιλάνε μονότονα. Το παθαίνουν ακόμα και έμπειροι δημοσιογράφοι. Εσύ, κάνε διακυμάνσεις στη φωνή σου, κάνε μικρές παύσεις, τόνισε τις λέξεις που θεωρείς πιο σημαντικές.

8. Βάλε χιούμορ. Βάλε προσωπικό βίωμα. Βάλε ειλικρίνεια. Αυτά τα 3 συστατικά θα κάνουν την παρουσίασή σου πολύ πιο ενδιαφέρουσα.

9. Μη φοβηθείς να κάνεις λάθη. Είναι προτιμότερο να έχεις μια καλή ροή στον λόγο σου και ας ξεφύγει κάτι λάθος, παρά να στέκεσαι φοβισμένος/η μην τυχόν και παρεκκλίνεις από το προβλεπόμενο περιεχόμενο. Κι αν πεις κάτι λάθος, παραδέξου το. Δεν πειράζει, αλήθεια.

10. Τέλος, μείνε σύντομος/η. Εκτός κι αν σου έχουν υποδείξει άλλους χρόνους, κράτα την παρουσίασή σου όχι παραπάνω από 20 λεπτά της ώρας. Ακόμα και τα TED Talks έχουν όριο γύρω στα 18 λεπτά. Επίσης, πολλοί ειδικοί λένε να θυμόμαστε τη χρυσή αναλογία 10/20/30. Όχι παραπάνω από 10 slides στην παρουσίαση, όχι παραπάνω από 20 λεπτά, και όχι λιγότερο από μέγεθος 30 η γραμματοσειρά που θα χρησιμοποιήσεις στις «κάρτες» σου. Με την αναλογία αυτή κανείς δεν θα χάσει την προσήλωσή του και όλοι θα μπορούν να διαβάσουν ό,τι έχεις γράψει για εκείνους.

Παράδειγμα λάθους: κανείς δεν μπορεί να διαβάσει τα μικρά γράμματα στην οθόνη.

Παίρνοντας υπόψη σου τα παραπάνω, η επόμενη παρουσίασή σου θα σκίσει. Αν μάλιστα εσύ ο ίδιος/η ίδια απολαύσεις την προετοιμασία και τη διαδικασία, αυτό θα μεταδοθεί στο κοινό σου. Γράψε μας αν θες στα σχόλια: Τι σε δυσκολεύει περισσότερο στις παρουσιάσεις; Έχει τύχει μια παρουσίασή σου να μην πάει καλά; Τι έφταιξε;

Κείμενο: Δημήτρης Φαλλιέρος

Εικόνα: Canva & Freepik


 

Μοιραστείτε το:

Μεταπτυχιακά & Πτυχία σε Ελλάδα και Κύπρο