Χρησιμοποιούμε cookies για να σας παρέχουμε καλύτερες υπηρεσίες. Με τη χρήση αυτού του ιστότοπου, αποδέχεστε τους όρους χρήσης και τη χρήση των cookies.

Πώς να δέχεσαι κριτική σαν επαγγελματίας

«Αυτό που έκανες δεν πέτυχε τον στόχο του». «Η προσέγγισή σου ήταν λάθος». «Θα μπορούσες την επόμενη φορά να το κάνεις αλλιώς». Σε κανέναν δεν είναι ευχάριστο να λαμβάνει κριτική. Όμως, η καλοπροαίρετη κριτική μπορεί να είναι πέρα για πέρα καταλύτης για να εξελίσσεσαι συνεχώς. Δες πώς να αξιοποιείς στο μάξιμουμ κάθε κριτική που λαμβάνεις.

Πολλές φορές στη ζωή μας λαμβάνουμε σχόλια ή κριτική, ανεξαρτήτως της εμπειρίας που διαθέτουμε. Ακόμα και οι CEOs λαμβάνουν κριτική. Μάλιστα όχι μόνο λαμβάνουν, αλλά οι επιτυχημένοι CEOs την επιζητούν κιόλας. Το να μπορείς να ενθαρρύνεις τους ανθρώπους να σου λένε την άποψή τους σχετικά με αυτό που κάνεις, και να ξέρεις ποιες απόψεις να απορρίψεις και ποιες να κρατήσεις, είναι ταλέντο και μάλιστα καλλιεργήσιμο ταλέντο.

•    Καταρχάς ξεχώρισε τη χρήσιμη, καλοπροαίρετη κριτική από οποιαδήποτε άλλη. Οι άνθρωποι που πραγματικά θέλουν να σε βοηθήσουν με την κριτική τους, δεν θα σχολιάσουν ποτέ εσένα, ούτε το σύνολο του έργου σου, αλλά ένα συγκεκριμένο σημείο. Δεν θα σου πουν: «είσαι φυγόπονος/η». Θα σου πουν «αν είχες αφιερώσει λίγο ακόμα χρόνο, θα ήταν πολύ καλύτερο το τάδε αποτέλεσμα». Άκου προσεκτικά και μάθε να διαχωρίζεις ποιος σου δίνει υγιή ανατροφοδότηση και ποιος είναι απλώς συμπλεγματικός.

•    Βάλε την άμυνα στον «πάγκο». Η ενστικτώδης αντίδραση όλων μας όταν κάποιος μας κάνει κριτική είναι να αμυνθούμε, ενίοτε και να αντεπιτεθούμε. Αντιστάσου σε αυτή την τάση. Αν θες, μπορείς να εξηγήσεις στον συνομιλητή σου γιατί έκανες ό,τι έκανες, αλλά διατηρώντας τον επαγγελματισμό σου, χωρίς να κρατάς αμυντική στάση.

•    Θύμιζε συνέχεια στον εαυτό σου ότι η κριτική είναι ευκαιρία, όχι «κατάρα». Μια μικρή προσωπική εμπειρία: στην πρώτη μου δουλειά ως δημοσιογράφος, η αρχισυντάκτριά μου δεν διόρθωνε τα κείμενά μου. Αντιθέτως έβαζε τα σχόλιά της και μου έδινε τα κείμενα πίσω να τα διορθώσω εγώ. Της έπαιρνε πολύ περισσότερο χρόνο αυτό, απ’ όσο θα της έπαιρνε απλώς να αλλάξει ό,τι δεν της αρέσει. Όμως αυτή η συνήθειά της με βοήθησε πάρα πολύ και θα της χρωστάω πάντα χάρη.

•    Μην αφήσεις την κριτική να επηρεάσει την αυτοπεποίθησή σου. Είναι μεγάλη παγίδα να νιώσουμε πλήγμα στην αυτοπεποίθησή μας. Η κριτική είναι σαν ένα καλέμι, είτε θα σε πληγώσει, είτε θα σε σμιλεύσει. Εσύ επίλεξε το δεύτερο. Χρησιμοποίησε όσα σημεία από την κριτική θεωρείς ότι θα σε ωφελήσουν και σμίλευσε μια βελτιωμένη εκδοχή του εαυτού σου.

•    Τέλος, δείξε κατανόηση. Δεν θα είναι όλες οι κριτικές που λαμβάνουμε κατά τη διάρκεια της πορείας μας καλοδιατυπωμένες, ψύχραιμες και ευγενικές. Άλλωστε δεν ξέρουν όλοι οι άνθρωποι να κάνουν κριτική σωστά. Εσύ το μόνο που έχεις να κάνεις είναι να το θυμάσαι αυτό, και να μην επηρεάζεσαι από τον τόνο του άλλου. Μπορεί να λέει κάτι σωστό με λάθος τρόπο. Κράτα το περιεχόμενο, όχι το κουτί με το οποίο σου «σερβίρει» την κριτική.

Αν υπάρχει μυστικό, τότε εκεί είναι κρυμμένο, εκεί που τελειώνει η ανάγκη μας να αρέσουν όλα όσα κάνουμε, σε όλους. Εκεί που αρχίζει η δεκτικότητά μας στην άποψη του «άλλου», και εκεί που αντιμετωπίζουμε τον φόβο μας για τα πιθανά λάθη μας, με στόχο η αυριανή μέρα να μας βρει ελάχιστα καλύτερους.

Κι αν τύχει ποτέ να παρα-ανησυχήσουμε με τη σκέψη «σε ποιον αρέσουμε και σε ποιον όχι», τότε η ρήση του Μπουκόφσκι σίγουρα βοηθάει: «Κάποιοι άνθρωποι αγαπούν αυτό που κάνεις, κάποιοι άλλοι μισούν αυτό που κάνεις, αλλά οι περισσότεροι δεν δίνουν δεκάρα».

*Σας άρεσε το παραπάνω κείμενο; Σας βοήθησε; Βάλτε άφοβα την «κριτική» σας, κι εμείς μέσα από εσάς γινόμαστε καλύτεροι.

ΣυντάκτηςΔημήτρης Φαλλιέρος

Εικόνα: Unsplash

Μοιραστείτε το:

Σχολιάστε...
Μεταπτυχιακά & Πτυχία σε Ελλάδα και Κύπρο